Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag15.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Facebook uppdaterar och rensar bort funktioner i annonsverktyget

Publicerad: 23 Februari 2018, 09:43

Facebook börjar markera siffror för resultat i Ad Manager som "beräknade" och "under utveckling" för att öka tydligheten och öppenheten.


Ämnen i artikeln:

FacebookTransparens

Hösten 2016 avslöjade Wall Street Journal hur Facebook blåst upp sina videosiffror med 60-80 procent. Detta efter att Facebook själva försökt föregripa kritiken med att tillkännage att de putsat statistiken, men i betydligt mindre utsträckning. Skandalen blev en stor diskussion i branschen. Sedan dess har andra mätfel på plattformen uppdagats och nätjätten har genomgående kritiserats för sin bristande transparens gentemot annonsörerna. Inte minst i ljuset av dess stigande dominans på annonsmarknaden.

Nu rapporterar Campaign att Facebook renodlar och rensar bland sina befintliga mätpunkter för annonsörer och lägger till nya funktioner för insyn i annonsvektyget Ad Manager. Etiketterna kommer att rymmas under fliken tips, i tabellen där resultaten  rapporteras och under fliken där annonsörer kan anpassa sina format på Facebook, Instagram och inom Audience Network.

Målet är att hjälpa annonsörer att bestämma hur mycket kraft de vill lägga på de olika mätvärdena.

Genom att markera mätvärden som "uppskattade" vill Facebook på ett tydligare sätt visa att mätvärdena endast är en vägledning eftersom resultaten är svåra att kvantifiera med precision.

Ett exempel är den "beräknade" räckvidden för en annons där sifforna bygger på provdata.. Här analyserar Facebook antalet personer som ser en annons flera gånger, duplicerar mottagarna och beräknar sedan det totala antalet unika exponeringar i realtid. Det är en snabb beräkning av räckvidd med uppgifter som nu kommer att markeras som uppskattade. Med mätpunkter märkta med "under utveckling" avser Facebook att funktionerna är nya eller i test.

I juli kommer Facebook att ta bort cirka 20 annonsmetoder som marknadsförare  anser vara överflödiga, föråldriga, irrelevanta. Ett exempel är räckviddsmetoden som visar hur många personer som sett en annons.

Facebook kommer också lansera en utbildning för att hjälpa företag att bli bättre på kan mäta resultaten. Programmet "The "Measure What Matters"" börjar i mars och kommer både hjälpa annonsörer som fokuserar på varumärkesmål och de som har mer taktiska och försäljningsdrivna syften med sin annonsering.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

FacebookTransparens

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.