Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medieval

Faktums gerillakampanj utanför mediebyråerna

Publicerad: 22 april 2015, 07:30

Med gerillakampanjen vill Faktum visa att man är den sista pusselbiten i mediemixen

Med en cykel utan hjul, ett koppel utan hund och en blomkruka utan blomma vill gatutidningen Faktum visa att varför de behövs i mediemixen.


Ämnen i artikeln:

Faktum

Tidningen Faktum, Götalands gatutidning, vill i veckan skapa uppmärksamhet hos ett antal svenska mediebyråer med gerillakampanjen "Det saknas något viktigt!"

Utanför fyra utvalda mediabyråers kontor har man bland annat placerat en cykel utan hjul, en tidning utan sidor och ett koppel utan hund och i brevlådan hos utvalda mediabyråer och marknadschefer damp det i går ner ett pussel med en saknad bit.  

– Vi vill få bort fördomarna om Faktums läsekrets. Vi uppmärksammar Tidningen Faktums kraft, spridning och läsarskara. Att tidningen borde vara en naturlig pusselbit i mediebyråernas marknadsmix, säger Christopher Ahlström, varumärkesstrateg på Invinn, som tillsammans med Faktum skapat kampanjen i ett pressmeddelande.

Faktum har sedan starten ökat sin upplaga i TS och tidningens läsarundersökningar visar att Faktum köps för sitt innehåll och inte bara för den goda sakens skull. Trots detta anser tidningens vd Åse Henell att finns en fördom om att tidningens läsare är annorlunda mot andra magasins, något som hittills gjort det svårare för Faktum att sälja annonser.  

– Våra 133 000 läsare är välutbildade och medvetna stadsbor. De gillar kultur, resor och mat och läser oss för våra vassa personporträtt och prisbelönta gräv. En perfekt målgrupp för väldigt många annonsörer, säger Åse Henell i en kommentar.

Dagen efter utskicket dimper den saknade pusselbiten ner i brevlådan tillsammans med en förklarande text som har det övergripande budskapet "Det saknas något viktigt i er mediemix".

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Faktum

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News