Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag08.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Februari – en radiomånad

Publicerad: 8 Mars 2016, 08:05

Medieinvesteringarna ökade i februari, visar Mediebyråbarometern. Bäst av alla medieslag gick radio som gjorde sitt bästa februari någonsin.


Ämnen i artikeln:

MediebyråbarometernSveriges MediebyråerStaffan Slörner

Under februari månad steg medieinvesteringarna med 14.4 procent jämfört med samma månad i fjol. Ökningen kan till stor del tillskrivas en extra faktureringsdag. Men icke desto mindre är det ett starkt resultat.
– Helt klart en stark februarimånad som ger hopp om ett bra första halvår för medieinvesteringarna. Vi ser att annonsörerna intensifierar sina insatser för att nå ut och nå in hos konsumenterna. Tydligt också att annonsörerna använder sig av breda kanalval i avancerade mediemixar där allt ifrån print till socialt finns representerat, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer, i en kommentar.

Bäst av alla gick radio. Medieslaget steg med hela 74,8 procent jämfört med februari 2015. Även mediekategorierna utomhus/trafikreklam, internet, TV, sök och dagspress landsort ökar under februari 2016. Ett intressant trendbrott är att ökningen av investeirngarna i de digitala medierna minskar medan fallet för analoga medier avtar något.
– Det finns nu indikatorer på att den strukturella förskjutningen mot digitala medier har gått in i en ny, lugnare fas, säger Jochum Forsell, vice vd IUM.

De mediekategorier som minskat mest under februari är DR/Annonsblad och populärpress, 31,8 procent respektive 14,1 procent.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.