Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medieval

Filmen som ska sälja in Sverige till omvärlden

Publicerad: 27 Januari 2016, 09:38

Nakenbad, dramatiska landskap, samkönade äktenskap och betald föräldraledighet. Här är filmen som ska sälja in det moderna Sverige till omvärlden.


Ämnen i artikeln:

Svenska institutetSverigeReklamfilmB-reel films

På torsdagen besöker näringsminister Mikael Damberg Nasdaq-börsen i New York. I samband med besöket kommer den 1:46 minuter långa filmen "This is Sweden" (se den nedan) att visas upp. Igår spelades också en teaser upp för de förbipasserande på Times Square.

Bakom initiativet står Svenska Institutet. De vill ge en uppdaterad bild av vad Sverige är 2016. Filmen får användas fritt av alla som vill promota landet ute i världen.
– "This is Sweden" visar allt från regniga somrar till generös föräldraledighet, samkönade äktenskap och den mångfald som är Sverige idag. Vi vill förmedla en känsla av vad Sverige är och står för, säger Johan Sundberg, projektledare på Svenska institutet, i en kommentar.

Filmen är skapad av regissören Olof Lindh på B-Reel Films och bilderna ackompanjeras av Alice Bomans melankoliska låt "Waiting".
– Vi har valt en dokumentär metod och filmat riktiga människor i deras vardag istället för att använda oss av professionella skådespelare, berättar Olof Lindh.

Känner du igen dig i bilden av Sverige?

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.