Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medieval

Fodi lanserar lokalt digitalt reklamkoncept

Publicerad: 12 April 2019, 11:08

Det har gått drygt ett år sedan Fodi öppnade sin lokala matbutik online. Nu lanserar de sitt nya reklamkoncept - som ska förena det lokala och det digitala med bara 8 sekunders video.


Ämnen i artikeln:

ReklamVarumärkeKommunikation

Fodi lanserades för drygt ett år sedan, den 9 april 2018 och var från början bara tillgängligt i Bromma. Idag är det öppet även för andra delar av västra Stockholms län; Vällingby, Hässelby, Spånga, Danderyd, Solna och Sundbyberg.

Fodis första år har primärt ägnats åt etableringen och att få genomslag för erbjudandet. I ett nästa steg vill Fodi bygga emotionella värden kring varumärket och produkten med ett koncept av korta filmer, bydda för dagens digitala mediekonsumtion.

Filmerna är både vertikalt och horisontellt filmade  och de längsta versionerna är 8
sekunder långa. För att optimera formaten i alla kanaler som filmerna ska gå i.

Konceptet tar utgångspunkt kring matbordet hos olika karaktärer i det fiktiva samhället Fodiville. Fodiville är inte direkt Bromma, inte riktigt samma sak som Solna. Faktum är att illusionen inte riktigt någon svensk förort utan mer en alternativ och skruvad värld.

Fodiville är framtaget tillsammans med Fodis inhousebyrå BBQ.

– När vi tog fram konceptet bestämde vi oss för att tänka innanför boxen istället för utanför den. Låta begränsningarna leda oss fram till det kreativa. Hur kan vi göra ett koncept som naturligt använder sig av subtitles, som ska kunna visas både ståendes och liggandes, som är skräddarsytt för sex sekunders-formatet? Det var så Fodiville föddes, säger kreatörerna på BBQ i ett uttalande.

Fodiville och dess skruvade karaktärer är tänkt som ett långsiktigt koncept

– Jag är jättenöjd med resultat av vårt arbete och tror att produktionen och den vidare storytellingen bara kommer bli bättre med tiden. Stoltast är jag över det team som vi har fått ihop av specialister som är riktigt duktiga på sin sak och det ska bli otroligt spännande att se hur Fodivlle-teamet fortsätter utveckla konceptet, säger Jonas Axelsson marknadschef på Fodi säger Jonas Axelsson.

Arbetsgrupp:
Kund: Fodi
Byrå: BBQ
Foto och video: Linus Morales
Setstylist: Pernilla Löfberg
Matstylist: Jacob Wismar
Makeup: Filippa Smedhagen
Ljud: Phat Fabe
Retouch: Mikael "Biggie" Bigun
Video editing: Reje Production

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.