Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag20.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Fokus dissar konkurrenterna i nativekampanj

Publicerad: 12 September 2016, 09:28

Fokus har präglats av avhopp och turbulens sedan Johan Hakelius tog över. Nu går chefredaktören till frän attack på konkurrenterna i en nativekampanj för nyhetsmagasinet.


Ämnen i artikeln:

Native AdvertisingFokusJohan Hakelius

Vid årsskiftet tog Johan Hakelius över posten som chefredaktör på Fokus. Under första månaderna försvann ad:n Ebba Bonde samt stjärnskribenter som Maggie Strömberg, Torbjörn Nilsson och Claes Lönegård.

För en tid sedan stod det klart att även Johan Hakelius egen rekrytering, redaktionschefen Jan Huss, lämnar magasinet.

Men chefredaktörens kaxiga ton har inte försvunnit. I en nativekampanj för Fokus på Omni riktar Johan Hakelius kritik mot Tidningssverige.

"Allt fler tidningar består mest av blaj. Det menar Fokus chefredaktör Johan Hakelius.

– I den ängsliga jakten på läsare vågar få lita på innehållet. Allt blir spektakulärt och skrikigt. Och i grund och botten tomt. Fokus är motsatsen till det.", går det att läsa i en av annonserna.

Johan Hakelius kommenterar själv kampanjen:

– Det är inga nyheter egentligen. Vi har ambitionen att göra fördjupande, analytisk journalistik och det är ingen hemlighet att andra tidningar går åt andra hållet. Så är det bara, säger han till Resumé.

Hur kommer det sig att ni valde native som kanal?
– Vi gör inte massor av reklam, det är inte ett bra sätt för oss att använda våra pengar. För att folk ska lita på oss är det bättre att vi skriver en egen text än att anlita en copywriter som gör en annons.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.