Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medieval

Fokus på ”hen” i SAOL-kampanjen

Publicerad: 20 april 2015, 09:41

Kampanjen trycker på att SAOL innehåller rekordmånga nyord.

För några dagar sedan lanserades den fjortonde upplagan av SAOL. Det uppmärksammade nyordet "hen" är den bärande idén för kampanjen som tagits fram av Nkel Kommunikation.


Svenska Akademiens ordlista är boken många brukar bläddra i för stavning och böjning av svenska ord. Nya versioner brukar komma ut med ungefär tio års mellanrum. I en omfattande kampanj signerad Nkel Kommunikation bär copyn "hen är här nu" och flaggar för de rekordmånga nyord som tillkommit.

– Kampanjidén är baserad på de senaste årens i särklass mest omtalade nyord. Att använda det nya pronomenet "hen" föll sig helt naturligt och säger mycket om den nya upplagans innehåll, säger Jonas Haage, creative director på Nkel Kommunikation i ett pressmeddelande.

Kampanjen har tagits fram tillsammans med Norstedts Förlagsgrupp och började gå i dagspress och fackpress över hela landet i lördags. Exempel på några av de andra 13 000 nytillkomna orden är bloggosfär, e-cigarett, selfie, skajpa, twittra, vobba och överklassafari.

Arbetsgrupp
Byrå: Nkel Kommunikation Arbetsgrupp: Jonas Haage, Philip Wildenstam, Sara Petrini, Ronny Forsberg, Andreas Ågren, Evelina Lindberg, Maria Fränberg  Kund: Norstedts Förlagsgrupp

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.