Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Fonus Kent-annons väcker känslor hos fansen

Publicerad: 19 December 2016, 09:00

Fonus annons om Kents avsked.

Foto: Fonus/Peter Gehrke (montage)

Fonus tackade av Kent med en annons om sorg och saknad. Det har rört upp känslor i sociala medier. Marknadschefen Peter Göransson förklarar hur de tänkte.


Ämnen i artikeln:

ReklamkampanjFonusKärnhusetKent

I gårdagens DN hade begravningsentreprenören Fonus en helsidesannons som tackade av Kent, vilka hade sina avskedskonserter i helgen.

"Går det att jämföra sorgen efter ett rockband med sorgen efter en människa? Nej, egentligen inte. Sorg kan inte mätas, precis som kärlek inte kan mätas. För de är olika sidor av samma mynt. Möjligen är det en smula tröst när vi sörjer. Att vi har fått vara med om något dyrbart" står det bland annat i annonsen.

De skriver också:
"En del saker överlever också döden. Vi slutar inte älska en människa i samma stund den slutar andas. Och vi kan fortsätta lyssna på musiken även om bandet inte finns kvar".

Fonus tilltag har fått en hel del reaktioner i sociala medier.
"Snyggt, relevant och vackert av Fonus" skriver digitala experten Deeped StrandhTwitter. Många hyllar texten, medan andra tycker att det är ett tvivelaktigt grepp:

"Annonsen gör döden till något trivialt. En billig poäng som skjuter varumärket i sank. Typ min farfar dog igår. Trist, själv missade jag tunnelbanan. Om Fonus inte respekterar döden, hur kan de då förvänta sig att deras kunder ska respektera dem?" undrar Håkan Olofsson, varumärkesexpert på Caboma, i Facebook-gruppen "Reklamsnack".

Fonus marknadschef Peter Göransson säger att de alltid får mycket reaktioner när de kommunicerar.
– Vi vet att vårt varumärke väcker mycket känslor. Vi hanterar nästan 25 000 begravningar varje år. Samtidigt vill vi få livet att bli mer nyanserat och visa på vikten av att våga prata om att sorg kan uppstå på många olika sätt. Det är förstås inte att jämföra med sorgen vid ett dödsfall.
– Vi gör en varumärkesresa. Vi är oerhört förknippade med det vi sysslar med. Men vi vill göra en förflyttning och finnas med mer i livet. Döden är en del av livet.

Vilka reaktioner har ni fått?
– Vi har inte summerat allt. Men det har varit överväldigande positivt. Många tycker att det är spännande att vi lyfter temat kring döden och sorger på sättet vi gjorde. Många tycker också att texten var finstämd. Annonsen har väckt mycket känslor.

Har ni fått någon negativ respons?
– Nej, det har vi inte. Någon har frågat hur vi tänkte, men inget värre än så. Vi vet att vårt varumärke väcker mycket känslor. En del kan bli upprörda, särskilt om man själv nyligen har blivit drabbad. Men det är viktigt för oss att våga prata om de här frågorna

Hur ser du på risken att det framstår som att ni jämför Kents avsked med döden?
– Jag tror att den risken är liten. Läser man texten framgår det tydligt att vi inte drar den parallellen. Vi skriver att sorgen har olika nyanser. Men med vårt varumärke finns alltid en risk att kommunicera, men det är viktigt att vi finns med.

Varför valde ni Kents konserter som ett tillfälle att kommunicera Fonus varumärke?
– En anledning är att Kent är en av de grupper vars musik ofta önskas på begravningar. En annan är att de så tydligt har tagit avsked, men att musiken kommer att leva kvar. Det kan vara en tröst för de som drabbats.

Byrån som ligger bakom annonsen är Kärnhuset.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.