Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medieval

”Förändringen måste ske snabbt”

Publicerad: 2 september 2015, 09:25

Erik Olsson, cd på Bannerboy, om dödsdomen mot Adobe Flash.

Att Adobe Flash är på väg bort har varit känt länge. Men när tekniken nu har fått sin dödsdom är det många som inte har gjort sin hemläxa. Det kommer att drabba annonsörer som inte får vad de har betalat för.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerReklambranschenAdobe

Resumé rapporterade igår om att Google Chrome slutar stödja Adobe Flash. I praktiken betyder det att tekniken har fått en dödsdom då merparten av alla som surfar inte kommer att kunna se Flash-banners. Problemet är att en stor del av alla displayannonser fortfarande är byggda med Flash.
– Det finns ett helt ekosystem för annonsering på nätet som bygger på Flashannonser. Många publicister har system, rutiner och specifikationer som är skapade för att hantera dem. Men det är föråldrat nu när man inte kan visa Flashannonser längre, säger Erik Olsson, creative director på produktionsbolaget Bannerboy.

Sedan en längre tid tillbaka har Bannerboy rekommenderat sina kunder att skapa banners byggda i den nya standarden HTML5. Men många mediehus har inte velat ta tag i frågan och gå över till det nya formatet.
– Större seriösa sajter har mindre problem. Men det finns fortfarande en flaskhals där sajter inte har uppdaterat sina specifikationer. Och mediebyråerna verkar inte ha så mycket förståelse för att det här har ändrats. Det kommer att bli en övergångsperiod där förändringen måste ske snabbt, säger Erik Olsson.

Situationen nu innebär att en banners som är byggda i Flash bara kommer att ses av en bråkdel av sajtens besökare. Istället kommer en enkel "fallback-annons" att visas upp, vilket inte är vad annonsörer har betalat för.
– Flashbanners kommer knappt att få några visningar alls. När den statistiken kommer in kommer det att se risigt ut för kunderna. De kommer de att betala för en fulare och tråkigare variant av deras banners. Om sajterna inte visar ett rörligt material som annonsören har betalat för har inte publicisten inte har levererat.

Adobe Flash har varit standardlösningen för bannerannonser de senaste femton åren. Hemligheten ligger i att hela materialet kan komprimeras till en fil som väger lätt och ser likadan ut oavsett vilket enhet som mottagaren surfar på.

När HTML5 nu ska införas som ny standard kommer det att kräva mer arbete eftersom de annonserna är mer komplexa och väger mer.
– Det blir en stor grej. Vi jobbar tillsammans med IAB för att uppdatera alla standarder. Nu när vi gör HTML5-banners kan vi göra dem snyggare och bättre, men de väger mer. Därför försöker vi få publicisterna att uppdatera sina villkor. Men där är vi verkligen i kläm. Många tar redan in HTML5 men de accepterar inte filvikterna. Deras regler kommer från 90-talet, trots att surfhastigheterna har ökat snabbt, säger Erik Olsson.

Dagens Industris säljchef Andreas Sandin sätter sitt hopp till att produktionsbolagen kommer utveckla nya annonslösningar:

– I och med att vi inte producerar våra annonsörers material är detta primärt en utmaning för de produktionsbolag som finns, men i slutändan påverkar det alla publicister så vi måste gemensamt hålla koll på vad som sker på marknaden och vara snabba i anpassning och utveckling. Just i det här specifika fallet litar vi på att produktionsbolagen vill fortsätta tjäna pengar så jag tror de kommer vara mycket snabba på att ställa om sig till de nya förutsättningarna.

Vilka är era största utmaningar här?
– Att fortsätta se till att vi är följsamma och stödja så många format som möjligt. Vi kommer informera våra annonsörer om den här typen av förändringar som sker på marknaden. Vi utvecklas tillsammans.

Aftonbladets försäljningsdirektör Joakim Flodin tror inte att förändringen får några dramatiska konsekvenser.

– Flash har inte haft stöd sedan en tid hos flera andra webbläsare och det handlar egentligen bara om att reklambyråerna kommer att behöva anpassa sig efter de nya kraven som ställs vid framtagning av annonser. Över tid tror jag att vi kommer se mer av denna typ av grepp från webbläsare och dess ägare där man vill ta mer och mer kontroll över större del av marknaden på olika sätt.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.