Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Första gången: internet står för mer än hälften av mediekakan

Publicerad: 20 Februari 2018, 14:27

När IRM i dag presenterar sin summering av medieinvesteringarna 2017 står det klart att de digitala investeringarna för första gången kniper över hälften av den totala summan.


Ämnen i artikeln:

MedieinvesteringarIRM

Med 37, 7 miljarder kronor under 2017 når medieinvesteringarna återigen en all time high. I jämförelse med 2016 landade tillväxten på strax över åtta procent.

Utöver en ny rekordnotering visar siffrorna även att de digitala investeringarna för första gången tar över hälften av den totala annonskakan. Tillväxten för de digitala investeringarna jämfört med 2016 landar på 21 procent, där de starkaste tillväxtsiffrorna finns inom sociala medier och online video. Kategorin omsatte 2017 19,2 miljarder kronor vilket motsvarar 50, 9 procent av totalen.

– Vi ser tillbaka på ett fantastiskt år på marknaden, tillväxten har varit rekordstark. För
tredje året i rad noterar marknaden nytt all-time-high, så detta är en del av en långsiktig positiv trend för medieinvesteringarna, kommenterar IRM:s VD Madeleine Thor.

Kategorier som bio, radio och OOH visar även de upp tvåsiffriga tillväxtsiffror i jämförelse med 2016. Dessutom gick tv-investeringarna för första gången på flera år uppåt (2 procent).

– IRM räknar med ett mycket fördelaktigt läge för de digitala annonsinvesteringarna även framöver, under 2018 prognosticerar IRM att internet passerar 21 miljarder kronor i investeringar, mer om det i IRM:s kommande prognos som publiceras i mars, avslutar Thor.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

MedieinvesteringarIRM

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.