Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag24.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Försvarsmaktens nya rekryteringsgrepp

Publicerad: 11 Maj 2015, 12:27

Kandidater kan hänga med ut på fältet via videolänk.

Försvarsmakten har kommit upp med en ny typ av jobbintervju. I den nya kampanjen kan kandidater hänga med ut i fält med hjälp av ny videoteknik.


Ämnen i artikeln:

B-ReelDDBPHDRobert ForssFörsvarsmakten

Jobbintervjuer brukar vanligtvis genomföras på ett kontor eller i ett trist konferensrum. Försvarsmakten – som positionerar sig som en annorlunda arbetsplats – vill så klart göra något annat.

Därför skapar de en ny typ av arbetsintervjuer där sökare kan följa med ut på uppdrag genom videolänk. Där får de prata med till exempel rökdykare, hundförare och sambandsofficerare på fältet. Förfarandet liknas vid ett slags "chatroulette".

– Vi vill gärna öppna upp Försvarsmakten för att de som är intresserade ska kunna komma lite närmare och förstå bättre vad vi håller på med, säger Robert Forss, chef marknadssektionen på Försvarsmakten, i ett pressmeddelande.

Intervjuerna kommer att genomföras på en särskilt kampanjsajt. Dessutom kommer de att marknadsföras genom tv-reklam, utomhustavlor och på webben. Byrån som ligger bakom är DDB Stockholm. Försvarsmaktens mediebyrå är PHD. B-Reel har producerat både digitalt och film och regissör är Patrik Gyllström.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.