Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medieval

Fossilbolag investerar stort i sökord för att tvätta varumärket

Publicerad: 5 januari 2022, 14:18

I en analys av sökresultat för 78 klimatrelaterade termer var en av fem annonser från företag med intressen i fossila bränslen, visar en granskning.


Företag inom sektorn fossila bränslen och olja samt dess samarbetspartners är bland de aktörer som investerar mest i sökordsannonser relaterade till klimatet. Det visar en analys som The Guardian har genomfört i samarbete med InfluenceMap, en tankesmedja som spårar lobbyarbetet från förorenande industrier.

Analysen bygger på annonser som visades på Googles sökresultat för 78 klimatrelaterade termer och resultaten visar att över en av fem annonser som de exponerades för (över 1600 till antalet) kom från företag med betydande intressen i fossila bränslen.

– Olje- och gassektorn har gått bort från att bestrida vetenskapen om klimatförändringar och försöker nu istället påverka diskussioner om koldioxidutsläpp till dess fördel, säger Jake Carbone, senior dataanalytiker på InfluenceMap till The Guardian.

Oljejätten Shells annonser, totalt 153 räknades, dök upp i 86 procent av sökningarna på ”netto noll”. Många främjade sitt löfte om att bli ett nettonollföretag år 2050 och anpassa sig till ett 1,5C-uppvärmningsmål.

I en undersökning från 2020 rapporterade mer än hälften av de användarna att de inte kunde se skillnaden mellan en betald annons och ett normalt sökresultat på Google.

 

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.