Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Fotografiska och Aftonbladet uppmärksammar svälten på Afrikas horn

Publicerad: 5 Juli 2017, 13:18

"Det här är kanske årets viktigaste reportage", säger Aftonbladets publisher Sofia Olsson Olsén.

I dag startar kampanjen och utställningen What's on the plate – vad barnen äter. Bakom initiativet står Aftonbladet TV och Fotografiska i Stockholm och intäkterna går till Rädda Barnen.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetRädda BarnenFotografiska

Över 20 miljoner människor riskerar att drabbas av akut matbrist på Afrikas horn.
What's on the plate – vad barnen äter, är ett nytt sätt att uppmärksamma krisen

– Situationen på Afrikas horn är kritisk. Vi står inför den största katastrofen under FN:s livstid. I katastrofer som den som just nu pågår drabbas barnen värst. Vi hoppas att Aftonbladet TV:s och Fotografiskas samproduktion ska leda till att fler människor vill bidra till att minska hungern, säger Rädda Barnens generalsekreterare Elisabeth Dahlin i ett pressmeddelande.

Reportageserien publicerades i dag i Aftonbladets kanaler. För bilderna och texterna står de prisbelönta fotografen Magnus Wennman och reportern Erik Wiman.

– Det här är kanske årets viktigaste reportage. Att kunna genomföra detta tillsammans med Fotografiska till förmån för Rädda Barnen känns oerhört angeläget, säger Aftonbladets publisher Sofia Olsson Olsén i en kommentar.

Parallellt med reportageserien öppnar också utställningen på Fotografiska i Stockholm. Utställningen består av Magnus Wennmans bilder och Erik Wimans texter, men också av en speciellt framtagen 360-graders film som ger besökarna möjlighet att uppleva hur situationen är på plats.

– Vi hoppas att utställningen What's on the plate – vad barnen äter kommer att skapa det engagemang som krävs för att denna katastrof ska få mer uppmärksamhet. Både beslutsfattare och alla vi andra måste göra vad vi kan för att bidra, säger Per Boman, vd på Fotografiska i en kommentar.

I samband med kampanjen startar Tradera flera auktioner där pengarna går till Rädda Barnens arbete. Flera profiler har bidragit, till exempel Filip Hammar och Fredrik Wikingsson, Sarah Sjöström och Brita Zackari och Kalle Zackari Wahlström.

– Det handlar i första hand om att rädda liv. Barn som drabbas av undernäring riskerar livslånga konsekvenser, därför är det bråttom. Vi glada att så många ställer upp och gör en insats för barn som lever i en extremt utsatt situation kommenterar Elisabeth Dahlin. avslutningsvis.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.