Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medieval

Från liftbyglar till digitala stortavlor

Publicerad: 16 september 2014, 12:00

Björn Sellin, styrelseordförande i Media 2011, tror på rörlig media i fjällen. Inför årets skidsäsong satsar företaget på digitala stortavlor intill liftkön.


Reklamen i fjällen sträcker sig bak till 1980-talet. Konceptet var enkelt: ett budskap klistrades fast inuti en  plasthylsa som sedan monterades fast på liftbygeln eller på stolsliften.

Inför skidsäsongen 2014/2015  satsar Media 2011 på rörlig bild i digitaltavlor som placeras intill liftkön.

– Det här är framtiden, med en knapptryckning kan jag sätta in ny reklam från datorn på kontoret, säger Björn Sellin, styrelseordförande i Media 2011 i ett pressmeddelande.

Björn Sellin har länge övervägt att göra reklamen rörlig, men det har varit svårt med tanke på väderförhållandena i svenska fjällen. Nu har lösningen kommit med digitaltavlorna, som är placerade  bredvid liftköerna,  i Idre, Sälen, Järvsö, Funäsdalen med flera. Tillsammans med LEDventure har tavlorna utvecklats som är specialgjorda för att tåla extrem kyla och stormvindar.

Tavlorna visar samtidigt tid och temp, vilket efterfrågas av skidgästerna.

– Intresset för digitala skyltarna är stort. När det rör på sig så tittar folk automatiskt till och uppmärksamhetsvärdet blir högt. De har provkörts i en säsong nu och det har fungerat helt perfekt, säger Björn Sellin.

Huvudfokus inför årets skidsäsong ligger ändå på den traditionella reklamen på liftbyglar och  liftstolar. De nya digitaltavlorna öppnar samtidigt upp för nya vägar att byta budskap mitt i säsongen och köra olika kampanjer beroende på vecka på året.

– De nya tavlorna ger möjligheter för företag som exempelvis  vill locka till sig barnfamiljer att marknadsföra sig under en riktad period eftersom de kan köpa reklamtid under den tid som är intressant. Detta har varit svårt tidigare då vi inte har kunnat vara lika flexibla i att byta reklamen, säger Björn Sellin.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.