Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medieval

Gigantisk skärm vid Times Square

Publicerad: 17 november 2014, 09:29

Just nu genomförs ett test vid Times Square av en av världens största reklamskärmar med HD-kvalitet. Skärmen är åtta våningar hög och det kostar 2,5 miljoner dollar att hyra skärmen under en månad.


Skärmen är åtta våningar hög, nästan lika lång som en fotbollsplan och sträcker sig mellan 45th-46th Street på Broadway, enligt New York Times.

Den gigantiska skärmen består av nära 24 miljoner led-pixlar som alla innehåller svagt rött, blått och grönt ljus, vilket ger skärmen högre upplösning än världens bästa tv-apparater.

Skärmen kostar 2,5 miljoner dollar att hyra under fyra veckor, vilket gör den till en av världens dyraste utomhusskärmar på reklammarknaden, enligt New York Times.

Det står också klart att Universal Everything-studion kör animationer på skärmen från tisdag kväll till måndag nästa vecka.

Google tar sedan över med den första kampanjen som pågår fram till och med årsskiftet.

– Storlek har betydelse vid Times Square, säger Harry Coghlan, vd för Clear Channel Outdoor i New York till New York Times.

Han uppger också att turister och andra i staden tappat hakan när man testkörde bilder på skidåkare och modemodeller.

Varken Clear Channel Outdoor eller Google har velat kommentera affären, enligt New York Times.

Priset för Times Square-skärmar kan variera rejält beroende på plats, storlek, varaktighet och skärmkvalitet, enligt New York Times.

300 000 fotgängare beräknas passera skärmen varje dag vid det så kallade "bow tie"-läget, där 7th Avenue korsar Broadway mellan 42th- och 47th Street.

8 av 10 personer uppger att reklamskärmar vid Times Square lockar besökare platsen, enligt en undersökning av Times Square Alliance som omfattar 2 000 personer.

Omkring hälften uppger att man tar foton vid skärmarna och 60 procent lägger mer än 5 minuter att titta på dem, enligt New York Times.

Den nya gigantiska skärmen hänger på hotellet Marriot Marquis, vilket tidigare har varit plats för en gigantisk projektion av Kodaks varumärke. Vornado Realty Trust ligger bakom bygget av den nya skärmen.

De totala investeringarna i utomhusreklam i USA förväntas växa med 3,6 procent till 7,2 miljarder dollar i år, enligt eMarketer.

Den största utomhusskärmen någonsin visades i samband med LG-kampanj nära King Khaled International Airport i Saudiarabien.

Den var 250 meter bred och nära 12 meter hög, enligt Guinness Rekordbok.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.