Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medieval

Google lägger ”sista pusselbiten” i sitt annonserbjudande

Publicerad: 23 april 2015, 10:09

Google vässar sitt erbjudande till annonsörer.

Foto: Colourbox.

Google håller just nu på med utvecklingen av en ny tjänst som ska göra deras erbjudande komplett till annonsörerna, skriver Adweek. Den nya plattformen heter Doublecklick Audience Center och ska göra det enklare att sammanställa och överblicka data om mottagarna.


Ämnen i artikeln:

Google

Google har redan i dag en stor pallett av tjänster kopplade till deras annonserbjudande. Dels en DSP-plattform där annonsörer kan köpa digitala annonser, dels en annonsbörs där andra kan sälja sitt lediga utrymme liksom verktyg för att mäta hur kampanjerna går. Med den nya tjänsten, som just nu befinner sig under utveckling, kommer Googles erbjudande att bli komplett, skriver Adweek.

Detaljerna kring den nya tjänsten är oklara, men i grunden är Doubleclick (som också är namnet på deras befintliga annonsverktyg) Audience Center en dataplattform som gör det enklare att överblicka all tillgänglig information. Syftet är att få mer insikter om mottagarna och kunna rikta kampanjer med större precision.
– Vi testar möjligheterna i vårt data management-system i Doubleclick för att hjälpa våra partners att bättre kunna hantera sin egen data, såväl som data från tredje parter, säger bolaget till Adweek, utan att vilja ge några ytterligare information kring projektet.

En målsättning med den nya tjänsten är att bättre kunna koppla ihop data från olika plattformar, som datorer, mobiler och surfplattor med de faktiska användarna bakom. Konkurrenten Facebook har under det senaste året varit framgångsrika på just detta.
– Google har förstås tillgång till massvis av data. Det är en av sakerna som har gjort dem så framgångsrika. De vet vem som söker på vad, och nu vet de också hur de kan komma i direkt kontakt med människor. Du kan förstå hur extremt värdefullt det är, säger en källa till sajten.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Google

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.