Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Google lanserar nytt storyformat för publicister

Publicerad: 13 Februari 2018, 09:38

Google utvecklar sitt AMP-program med ett format som gör det möjligt att bygga visuella storys som är skräddarsydda för mobilen.


Ämnen i artikeln:

Instant ArticlesSociala medierGoogle

Googles AMP (Accelerated Mobile Pages) startade som ett slags svar på Facebooks Instant Articles, men har blivit betydligt mer populärt bland publicister än sin förlaga. Projektet gör det möjligt för medier att få avsevärt snabbare mobilsajter, vilket i sin tur kan leda till nöjdare besökare, ökad trafik och bättre ranking i Googles sökresultat.

Nu utökar Google AMP med ett storyformat som är skräddarsytt för mobilen, men där publicister har stora möjligheter att ändra utformningen efter egna preferenser. Formatet påminner om Instant Articles, men också Snapchats Discover-sidor.

Medierna som är med i det första skedet i utvecklingen av AMP Stories är CNN, Conde Nast, Hearst, Mashable, Meredith, Mic, Vox Media, och The Washington Post.

I ett blogginlägg förklarar Google mer om tankarna bakom satsningen. Här kan du se en video som berättar om det nya story-formatet:

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.