Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag05.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Googles digitala annonser rullar ut på gatan

Publicerad: 2 November 2015, 13:53

Såhär ser det ut vid Euston Road i London.

Foto: Business Insider

Google tar sina digitala annonser – som anpassar sig efter realtidsdata – till gatumiljön. Konceptet testas nu i London.


Ämnen i artikeln:

DigitaltAnnonseringGoogle

Det handlar om Googles annonstyp Doubleclick som baseras på data i realtid såsom väder, lokal information och trafikinformation. Nu testar Googles de digitala annonser på gatorna i London. Datan styr vilken annons som ska rulla, när den ska visas och på vilken annonstavla den ska visas på. Tavlorna är placerade i några av Londons mest trafiktäta områden, bland annat vid Waterloo Station och Eurston Road, skriver The Verge och Business Insider.

Det har tidigare testats liknande teknologi, men det här är unikt med tanke på den stora räckvidden som Doubleclic-annonserna har. Flera miljoner webbsidor använder sig av Doubleclick idag.

Google framhäver dock att de fysiska tavlorna än så länge är ett test. Det är därför oklart om vi får se liknande satsning i Sverige.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Ämnen i artikeln:

DigitaltAnnonseringGoogle

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.