Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Googles egna "Oculus Rift" ska sälja Volvo-bilar

Publicerad: 14 November 2014, 09:06

It-jätten Google presenterar ett budgetalternativ till Virtual Reality-glasögonen Oculus Rift – Google Cardboard. Volvo använder nu produkten som ett marknadsföringsverktyg för att sälja den senaste versionen av Volvo XC90.


Ämnen i artikeln:

MedievalGoogleOculus Rift

Volvo-butikerna ska bland annat erbjuda virtuella testkörningar i hela landet.

Facebook köpte Oculus Rift för två miljarder dollar och nu har Google svarat med en app som kallas Cardboard som gör att användaren kan plugga in sin Android-produkt och få ett grafiskt gränssnitt mitt framför ögonen, enligt The Verge.

Google Cardboard innebär bland annat att man kan "flyga" över jorden via Google Earth, få ett virtuellt besök av Versailles med guide, titta på Youtube-filmer på gigantiska skärmar och "köra" genom Paris under en sommardag.

Google uppger att Cardboard är ett resultat av bolagets 20-procentsprojekt, vilket handlar om att anställda kan jobba med sidoprojekt vid sidan av sina vanliga arbetsuppgifter.

Volvo har genomfört ett liknande projekt kring just XC90 tidigare ihop med Digitas LBi, men då byggde projektet på Facebook-ägda Oculus Rift.

Norska Try har också varit inblandat i kampanjen.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

MedievalGoogleOculus Rift

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.