Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medieval

Googles uppmaning: Slopa tv-reklam – satsa på Youtube

Publicerad: 14 oktober 2015, 12:27

Google-chefen vill att marknadschefer lägger mer tv-budget på Youtube.

Foto: Colourbox

Google råder annonsörerna till att lägga 24 procent av sin tv-budget på Youtube istället för vanlig tv.


Uppmaningen kom från Google-chefen för Storbritannien och Irland – Eileen Naughton – under gårdagens event anordnat av Youtube i London.

”Annonsörer kommer nå sin målgrupp mycket mer effektivt genom att addera Youtube till sina medieplaner. Särskilt svåra att nå är 16-34-åringar”, sade Eileen Naughton på scenen.

Eventet under gårdagen var av det större formatet och lockade runt tusen personer från marknads- och medieindustrin. Rita Ora och Robin Schulz stod för underhållningen och maten lagades av Youtube-stjärnor. En källa till Business Insider säger att Youtubes ägare Google själva betalade 1,5 miljon dollar på eventet.

Business Insider pratade med Naughton efter eventet om Youtubes effekt gentemot tv. Hon svarade:

– Om du är ute efter att attrahera 60-åriga män så kommer du förmodligen få en mycket större räckvidd på tv. Men på generell basis, vi tittar på 24 procent av din tv-budget om du vill nå en ung målgrupp. Du är nära telefonen hela tiden, så om du väljer att engagera med en Youtube-annons, så är det enbart användarens val. Och vi finner att valet ger högre engagemang, sade Eileen Naughton.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.