Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medieval

Gör om röstproverna för att stödja yttrandefriheten

Publicerad: 25 november 2016, 09:00

Så kan kommunikationsbyråer bidra till kampen samtidigt som de väljer speakerröst till den nya kampanjen.


Ämnen i artikeln:

DDB Stockholm

Att hitta rätt röst till filmen eller radiokampanjen kan vara ett omfattande arbete. Under urvalsprocessen lyssnar man igenom tiotals, ibland hundratals, röstprover – som alla läser upp samma nonsenstexter.

Nu har DDB Stockholm kommit på ett sätt att utnyttja lyssningen – och samtidigt bidra till kampen för stärkt tryck- och yttrandefrihet runt om i världen. Kunden Svenska PEN samarbetar nu med röstagenturen Röster som är specialiserad på att förmedla professionella speakers till uppdrag inom reklam, pr, webb och tv.

När en av rösterna bokas går 250 kronor oavkortat till Svenska PEN:s kamp för yttrandefrihet. Ett tiotal av Rösters mest bokade och namnkunniga speakers är först ut. Bland namnen märks bland andra Amanda Ooms som själv är medlem i Svenska PEN. Fler kommer att spelas in kontinuerligt.

Lyssna på några exempel nedan.

Arbetsgrupp
Byrå: DDB Stockholm
Petter Dixelius, kreatör
Olle Langseth & Fredrik Simonsson, creative directors
Therese Loodin, produktionsledare
Jojo Brännström, design director
Petter Mollberg Fagring, grafisk designer

Röster: Filippa Rosenqvist, ägare. Liv Hougner, röstagent och projektledare.
Produktionsbolag: Flickorna Larsson

Så brukar det låta:


Så kommer det att låta framöver:



Texterna till de nya röstproverna är valda och skrivna av David Lagercrantz och Therese Bohman, kulturskribent och författare.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

DDB Stockholm

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.