Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medieval

Han släpper medietränings-bot

Publicerad: 24 februari 2017, 10:07

Martin Borgs nya bot.

Krävs en fysisk person för att medieträna någon? Det testar Martin Borgs genom att digitalisera en del av sig själv – genom en chatbot.


Ämnen i artikeln:

Martin BorgsKrishanteringMiltton LabsChatt-botFacebook Messenger

Martin Borgs arbetar till vardags med att utveckla nya kommunikativa tjänster på Miltton Labs. En av hans expertområden är medieträning och har tidigare skrivit en bok i ämnet tillsammans med Håkan Lind och Jenny Lindahl-Persson. Nu har han tagit fram en chatbot i Facebook Messenger där man bland annat kan:

# Göra enklare intervjuer, som till exempel kan användas som snabb träning inför en skarp intervju med en journalist.
# Enkla övningar för att hitta rätt argument.
# Visa lärorika exempel.

Enligt Martin Borgs är boten den första i sitt slag.
– Varje panikslagen kommunikatör funderar över hur man kan digitalisera sig själv. Hur man ska undvika att bli Facit som sålde skrivmaskiner eller Kodak som sålde fotofilm. Chatbotar är väldigt spännande som ett sätt att kunna digitalisera sig själv. Då kan du ge råd när du sover eller hjälpa flera kunder samtidigt, säger han.

Tanken är att boten kommer få ännu fler funktioner framöver. Exempelvis olika scenarier, personlighetstester och skräddarsydda råd och tips. Men fullt ut kommer den inte att kunna ersätta Martin Borgs fulla expertis, tror han.
– Om Janne Josefsson knackar på dörren är det klart att du ska ringa till din rådgivare. Samtidigt är standardfrågorna nästan alltid desamma i nästan alla situationer. Att köra igenom dem innan är ett bra sätt att tvingas tänka igenom svaren. Där kan boten fungera som en crash course, för att du sedan i nästa steg kan finslipa dem med någon riktig person.

Är inte risken att du rationaliserar bort dig själv?
– Risken och paniken handlar om vad som händer om jag inte lyckas digitalisera min kunskap. Vem går du till – den som gör medieträningar på samma sätt som för 20 år sedan eller den som förtår nuet?

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.