Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Här är Facebooks nya drag för att ta reklampengar från tv-husen

Publicerad: 30 Juni 2017, 06:35

Mark Zuckerberg under F8-konferensen tidigare i år.

Foto: Pressbild

Snart kan Facebook rikta annonser mot specifika hushåll, så ser det ut med mpngfalden på Google och Rupert Murdochs köp av Sky hänger löst. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

TwitterInstagramFacebookGoogleMångfald

Snart kan Facebook rikta annonser mot hushåll
Varumärken och privatpersoner har i flera år kunnat köpa annonser mot nischade målgrupper på Facebook. Snart kommer annonser på plattformen kunna riktas mot specifika hushåll. Verktyget, som kommer i semestertider, kommer att erbjuda företag att nå hela familjer eller visa familjemedlemmar inom hushållet. Verktyget fungerar som så att annonsören ges en målgrupp baserat på exempelvis en mejllista, därefter kan de rikta annonser mot de som delar hushåll med personerna inom den angivna målgruppen. Nyheten är ännu ett exempel på hur Facebook planerar att sno reklampengar från tv-nätverken som historiskt sett byggt sin affärsmodell på att visa samma annonser för flera personer i ett hushåll, samtidigt. Det rapporterar AdWeek.

Så bra är Google på mångfald
Enligt Googles årliga mångfaldsrapport har man fler kvinnor i tekniska roller än för ett år sedan. Men annars har det inte hänt så mycket. Sökjättens anställda utgörs i huvudsak av vita män med viss asiatisk representation. Andelen svarta och kvinnliga anställda ligger fortfarande kvar på samma låga nivåer. Det skriver Recode.

Metro gör satsning på e-sport
E-Sporten har upplevt en icke sinande tillväxt i Sverige de senaste åren. Metro rider på vågen och lanserar under hösten formatet "ESPORT-TV". Programmet som är 20 minuter långt kommer att ledas av Emil "HeatoN" Christenssen.

– Detta programformat finns för de flesta andra sporter. denna satsning är en självklarhet för oss, då esport är en sport. Det ligger även helt i linje med Metros satsning och Metros satsning att vara det största och mest innovativa mediehus, säger Emelie Westermark, projektledare Metro i ett pressmeddelande.

Instagram ska få bort kränkningar genom AI
Instagram ska försöka komma åt kränkande kommentarer på sin plattform med hjälp av artificiell intelligens. Det rapporterar Wired. Teknologin bygger på systemet Deeptext, som Instagram och Facebook har utvecklat för att förebygga skräpinlägg. Syftet är att identifiera och dölja kommentarer som kan klassas som mobbning, rasism eller sexuella trakasserier. Systemet började implementeras under torsdagen på engelskspråkiga inlägg. Fler språk kommer att följa den närmaste tiden, rapporterar Techcrunch.

Snart kan Twitter flagga för fejknyheter
Twitter planerar en ny funktion där användarna får flagga tweets som man anser innehåller vilseledande eller hotfull information. Nyheten befinner sig fortfarande på prototypstadiet och det är oklart i fall den överhuvudtaget kommer att lanseras skarpt. Det skriver International Business Times.

Ambassadör kallas upp av UD efter censuruttalande
I samband med Bangladesh premiärminister Sheikh Hasinas besök hos statsminister Stefan Löfven i Rosenbad den 15 juni tvingade bangladeshisk säkerhetstjänst frilansjournalisten Anwar Hossain att bilder från hans kamera. Utrikesdepartementets personal stod bredvid utan att göra något. Till SR Ekot säger Bangladeshs ambassadör Golam Sarwar att de trodde att censuren var godkänd UD, men myndigheten tillbakavisar uppgifterna. Under torsdagskvällen tillkännagav kanslirådet Patric Nilsson att han kallar upp Bangladeshs ambassadör.
– Vi känner att det är viktigt när han uppfattar det så att vi framför vår syn och vår tydliga hållning i ett sådant möte, säger Patric Nilsson till Ekot.

Tryckfrihetsexperten Nils Funcke kräver att UD anmäler sig själv efter händelsen.

– Formellt tycker jag faktiskt att UD ska anmäla sig själva för en granskning hos JO, säger han till Ekot.

Murdochs köp av Sky i fara
Storbritanniens kulturminister Karen Bradley meddelar att hon tänker låta landets konkurrensmyndighet utreda i fall Rupert Murdochs bolag 21st Century Fox köp av det brittiska Sky är lämpligt. Bolaget avser att köpa den del av Sky som bolaget inte redan äger för 11,7 miljarder pund, motsvarande 129 miljarder kronor. BBC tolkar beslutet som ett bakslag för Rupert Murdoch.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.