Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

tisdag18.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Här är kanalerna som ökade i november

Publicerad: 11 december 2018, 08:55

Medieinvesteringarna landade på en oförändrad nivå i november månad jämfört med motsvarande period i fjol. Största vinnare blev radio som ökade med 20 procent medan print tappade stort. Det visar Mediebyråbarometern.


Ämnen i artikeln:

MediebyråbarometernRadio

Mediekategorierna som ökade under november var radio, tv, utomhus/trafikreklam, sociala medier, online video och sök. Kategorin radio uppvisade starkast positiv tillväxt med 20 procent, totalt investerades drygt 45 miljoner kronor under månaden. Ackumulerat under 2018 är den positiv tillväxt på 20,8 procent.

– November blev en odramatisk månad för medieinvesteringarna. Ackumulerat har investeringarna ökat med 6,1 procent hittills i år, vilket motsvarar en ökning om drygt 800 miljoner kronor, vilket är mycket starkt jämfört med föregående år. Black Friday har inte gynnat de tryckta medierna, vilket man annars skulle kunna tro, utan det är TV och radio som främst har lyckats plocka andelar under årets Black Friday. Etermedia går mycket starkt och totalt ökade medieinvesteringarna av TV och radio med drygt 43 miljoner kronor i november, säger Staffan Slörner, vd Sveriges Mediebyråer i en kommentar

Andra mediekanaler uppvisade negativ tillväxt under november, framförallt inom tryckta medier där samtliga kategorier backade tvåsiffrigt. Den kategori som hade det tuffast i november var fackpress, som backade med 25,6 procent jämfört med samma månad föregående år. Totalt har kategorin en negativ tillväxt om 17,2 procent under 2018. Även mediekategorierna bio, dr/Annonsblad samt online display uppvisade negativ tillväxt under november.

– För tryckta medier blev november en katastrofmånad då samtliga tryckta medier tappar på bred front. Minskningen ligger på 21,7 procent, motsvarande knappt 44 miljoner kronor – trots Black Friday. Dessa pengar plockas inte upp av tidningarnas digitala kanaler – de ser ut att ha gått primärt till TV och radio. Efter att ha sett ut att bromsat fallet tidigare under året, accelererar nu nedgången återigen i tryckta kanaler, säger Jochum Forsell, vice vd IUM i en kommentar.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

MediebyråbarometernRadio

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.