Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Här är Sveriges tio största Google-annonsörer

Publicerad: 16 December 2015, 12:48

Fler väljer att lägga sin budget på Google-annonser.

Foto: Colourbox

Allt fler företag satsar på sökordsmarknadsföring. Här är listan på de som investerar mest i Google sök. Inte helt oväntat – resesajter i topp.


Ämnen i artikeln:

SökordsmarknadsföringGoogle

Under 2014 investerade svenska företag drygt fyra miljarder kronor i sökordsannonsering. Under 2015 väntas siffran öka med 20 procent, enligt IRM.

TNS Sifo, i samarbete med Sveriges Annonsörer, har tagit fram listan på de varumärken som lägger ned mest pengar på annonsering via sökmotorer, vilket i stort sett innebär Google.

De tio största annonsörerna på Google är:
1. Booking.com
2. Trivago.se
3. Hotels.com
4. Momondo.com
5. Hm.com
6. Banknorwegian.se
7. Telia.se
8. Sas.se
9. Norwegian.com
10. Ticket.se

– Många av företagen som lägger mycket pengar på sökmarknadsföring är verksamma inom turistnäringen. Hotellnätter och flygresor är tjänster som har ett tydligt sista förbrukningsdatum och behöver hela tiden sälja slut och då kan sök utan tvekan effektivt driva försäljningen, säger Jannice Borekull, marknadschef och vice vd för Sveriges Annonsörer, i en kommentar.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.