Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Här är uppföljaren till TCO:s succékampanj

Publicerad: 10 Februari 2015, 07:48

Skärmdump från filmen

Like a Swede blev en Youtube-succé och uppmärksammades internationellt – nu släpper TCO uppföljaren Business Like a Swede. I filmen möter vi en framgångsrik vd och hennes anställda som i en rap-duett gör upp om villkoren på arbetsplatsen enligt den svenska partsmodellen.


Ämnen i artikeln:

ANR BBDOTCO

Trots att den svenska partsmodellen har funnits i över sjuttio år, är det inte många som känner till dess betydelse för arbetsklimatet i Sverige. Den centrala fackorganisationen TCO och reklambyrån ANR BBDO:s initiativ #likeaswede kom för ett år sedan och syftade att öka kännedomen om kollektivavtalen skapade. Kampanjen uppmärksammades internationellt.

Musikvideon "Business Like a Swede" är den nya kampanjen för initiativet som ska visa hur den svenska partsmodellen gynnar både arbetsgivare och arbetstagare.

– Genom musik kan man förklara komplicerade saker på ett ganska enkelt och roligt sätt. Vi valde att jobba med Marcus Price eftersom han är en väldigt duktig musikproducent och rappare med glimten i ögat, säger Stephanie Moradi, kreatör på ANR BBDO i ett pressmeddelande.

Förra årets upplaga "Like a Swede – way of living" visade en välbärgad amerikan som levde som en svensk för att illustrera hur det endast är rika personer i andra länder som har råd med de förmåner som vi i Sverige tar för givet. Videon blev en viral succé. På bara några dagar och en utav Sveriges fem mest delade reklamfilmer under hela 2014.

– Att sprida kunskap om den svenska partsmodellen är en förutsättning för förståelsen av facklig verksamhet och hur arbetsmarknaden fungerar och en av TCO:s huvuduppgifter, säger Eva Nordmark, ordförande i TCO i en kommentar.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

ANR BBDOTCO

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.