Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medieval

Här avslöjar Calle Sjönell sina bästa medievalstips

Publicerad: 12 februari 2015, 10:57

Calle Sjönell

Foto: Linnéa Kihlström

På torsdagsmorgonen bjöd Resumé in till en medievalsfrukost, där creative director Calle Sjönell var en av talarna. Han efterlyste bland annat en svensk motsvarighet till Super Bowl.


Calle Sjönell har 10 års erfarenhet av att driva webbyrå i Sverige. Därefter flyttade han till USA och fortsatte där att arbeta kreativt. I dag är han tillbaka i Sverige som creative director på Lowe Brindfors i Stockholm.

Han inleder med att berätta att han, "efter att ha varit där borta", har insett att kraften i de egna medierna i dag är väldigt stor. Efter sina år i branschen har Calle Sjönell kommit till en rad insikter. En av dem är att man måste skapa en idé som väcker engagemang.

– Om det inte är någon intressant idé som folk vill engagera sig i så kommer folk ganska blankt att skita i den. Därför är det viktigt, som byrå, att komma med bra idéer. Och kreativiteten kan man "peta" in i produkterna, säger han.

Han presenterar ett exempel på det genom att visa en kampanj för Trygg-Hansa som gjordes i samband med att de lanserade en ny tjänst – hämtservice. Det Calle Sjönell beskriver som innovativt med den kampanjen är den skylt de tryckte upp för att sätta på bilarna vid hämtningen av bilarna. En skylt som kommunicerade varje gång någon använde tjänsten.

– Det är det här som är härligt, att jobba med idéer som engagerar folk, säger han.

Nästa insikt som blivit allt tydligare för Calle Sjönell är att man måste börja respektera kunderna mer, när man i dag kan välja bort reklam i allt fler sammanhang.

– När man jobbar på byrå i reklambranschen, har man stört folk rätt mycket. Men om man börjat som jag, i webbranschen, måste man engagera sig frivilligt i en idé för annars kommer ingen vilja använda den tjänsten.

Calle Sjönell lyfter vårt förhållande till mobiltelefonen som något som påverkat mängden reklam vi tar in. Han menar att i och med att mobiltelefonen upptar allt mer av vår uppmärksamhet, tittar vi inte i samma grad tittar på reklamen omkring oss i dag. Calle Sjönell beskriver mobiltelefonen som ett knark för våra sociala hjärnor som drabbat oss som en sjukdom.

– Alla pratar om boxen där man kan spela in och spela över reklam. Men det är inte den utan vårt nya, härliga knark mobiltelefonen som är den riktiga boven i dramat.

Men Calle Sjönell förklarar att det finns två sidor av det och säger också att mobiltelefonen kan vara en otrolig chans.

– Skapar man idéer som folk vill engagera sig i kommer folk att sprida den som galningar till sina vänner och bekanta via mobilen. Skapar man inte det blir man snabbt bortglömd.

Därefter kommer Calle Sjönell till följdfrågan – idén först eller mediet först? Han konstaterar att man på reklambyråerna ofta vill ha idén först, men uppmanar publiken till att ifrågasätta den sanningen.

Lowe Brindfors creative director knyter ihop morgonens seminarium genom att eftersöka ett sammanhang i Sverige där annonsörer, kunder och tv-makare kan samlas. Något som förekommer i USA, till exempel vid Super Bowl och Oscarsgalan. Han tycker att kunden och mediebyrån måste jobba hårdare för att skapa en sådan plattform.

– Vi måste hitta ett sätt att göra detta i Sverige, avslutar Calle Sjönell.

Linnéa Kihlström

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.