Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Hon vill bli hijab-ballerina – Björn Borg sponsrar drömmen

Publicerad: 16 Februari 2016, 09:09

14-åriga balettdansösen Stephanie Kurlow var inte längre välkommen till dansstudion i Sydney. Orsak? Hon bar hijab. På Alla hjärtans dag fick hon en ny möjlighet att uppnå drömmen då hon tilldelades sportmodevarumärket Björn Borgs nyinstiftade Game Changer-stipendium.


Ämnen i artikeln:

SponsringJonas Lindberg NyvangBjörn Borg

Stephanie Kurlow har dansat balett sedan två års ålder. 2010 konverterade hon till islam tillsammans med sin australiensiska pappa och ryskfödda mamma. Hon blev förvånad när hennes hijab inte accepterades vid de lokala balettstudiorna i hemstaden Sydney.

Men istället för att låta sig nedslås är har hon startat en crowdfunding-kampanj för att finansiera drömmen om att träna balett på heltid vid en toppskola och för att senare själv kunna starta en scenskola där alla är välkomna.

– Jag vill ena människor genom att bli världens första muslimska ballerina som bär hijab och inspirera andra att tro på sig själva och förverkliga sina drömmar. Jag vill sammanföra människor, oavsett religion och hudfärg, och jag vill leva i en värld med större acceptans. Stipendiet finansierar min träning och tar mig ett steg närmare mitt mål, säger Stephanie Kurlow i ett pressmeddelande.

Björn Borgs Game Changer-stipendium är instiftat för att stötta atleter med visioner utöver det vanliga, personer som inte bara drömmer om en bättre framtid utan som också har en plan för att förändra - personer som förändrar spelplanen. Stipendiet från Björn Borg på 50 000 svenska kronor innebär att hennes crowdfunding-kampanj når sitt satta mål på 10 000 australiensiska dollar.

– Vi blev väldigt rörda av Stephanie och hennes historia. Hon är en riktig "game changer" och en extraordinär person. Den styrka och det mod som krävs för att inte ge upp i en situation som hennes, att se möjligheter när andra ser problem, är exceptionellt, säger Jonas Lindberg Nyvang, marknadschef på Björn Borg i en kommentar.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.