Medieval
Hövding sponsrar FC Rosengård
Publicerad: 30 januari 2018, 11:27
FC Rosengårds mittfältare Caroline Seger med Hövding
Hövding – Malmöföretaget bakom airbagen för cyklister har inlett samarbete med FC Rosengård och blir så kallad "drömsponsor" för det damallsvenska fotbollslaget.
Hövding härstammar liksom fotbollslaget FC Rosengård från Malmö. Det var klubbens många sociala projekt, med bland annat cykelaktiviteten "Kul på hjul" som lär barn och ungdomar att cykla, som fick Hövding att gå in som sponsor.
– Vi är stolta över att stödja FC Rosengård. De är en viktig aktör i regionen med sitt stora samhällsengagemang. För oss känns det naturligt att stödja en klubb som gör så mycket gott och satsar på barn och ungdomar, säger Hövdings marknadschef Anna Katarina Skogh i ett pressmeddelande.
Hövdings airbag för cyklister lanserades 2011 efter många år av forskning och utveckling. I dag har mer än 1 600 olyckor har registrerats där Hövding har skyddat liv.
Nu kommer även FC Rosengårds A-lag skyddas med varsin Hövding och ett specialdesignat skal till kragen kommer att tas fram.
– De flesta av oss fotbollsspelare i A-laget tar cykeln varje dag till jobbet på Malmö IP. Som lagkapten är jag väldigt glad för att spelarna nu kommer att kunna cykla tryggt med en Hövding, som ger ett ännu bättre skydd än en vanlig cykelhjälm. Jag hoppas också att vi som framgångsrika fotbollsspelare kan vara bra förebilder för fler att börja använda cykelhjälm, särskilt för många unga i Malmö, säger spelaren Caroline Seger i en kommentar.
FC Rosengård är en av Sveriges mest framgångsrika fotbollsklubbar, med ett damlag som är rankade trea i Europa. Förutom elitverksamheten har klubben flera breddlag och driver flera sociala projekt med fokus på ungdomar och integration. Om man tittar på omsättningen består klubbens aktiviteter av lika delar fotboll som sociala projekt.
– Vi är väldigt glada för att få Hövding som ny sponsor för FC Rosengård. Hövding är ett nytänkande Malmöföretag som verkligen utmanar sin bransch, precis som FC Rosengård utmanar inom fotbollsvärlden, säger Karin Jarl Månsson, marknadschef för FC Rosengård i en kommentar.