Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medieval

Ikeas banner frågar om du har råkat trycka av misstag

Publicerad: 31 januari 2017, 10:19

Råkat klicka på annonsen av misstag? Lugn, det händer hela tiden. Ikea uppmärksammar själva problemet genom specialgjorda banners.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerÅkestam HolstAftonbladetMobilIKEA

Majoriteten av de som klickar på mobila banners gör det av misstag. Fenomenet är så vanligt att det har fått ett eget namn: "fat thumb syndrome". För de allra flesta är det ett frustrerande avbrott i surfandet.

Ikea i Sverige har tagit fram banners som frågar de som klickar i fall det var av misstag eller ej. Annonserna syntes nyligen på Aftonbladets mobilsajt. Byrån som ligger bakom är Åkestam Holst. För amerikanska Adweek förklarar copywritern Mark Ardelius hur de har tänkt:
– När din affärsidé är att göra livet lättare för folk vill du inte störa dem ofrivilligt. Men mobila annonser gör det! Med de här perceptiva annonserna hittade Ikea ett sätt att uppmärksamma det.

Se den engelska casefilmen här nedan:

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.