Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medieval

Ikeas hyllning till kärleken

Publicerad: 10 februari 2015, 10:51

I Åkestam Holsts film inför alla hjärtans dag visar flera kärlekspar

Lagom till alla hjärtans dag har Ikea mött tre erfarna kärlekspar som vet hur man kommer överens. Paren träffades innan Ikea hade öppnat sitt första varuhus 1958 och har lyckats hålla ihop i vått och torrt. Bakom filmen står reklambyrån Åkestam Holst.


Ämnen i artikeln:

Åkestam HolstIKEAAlla hjärtans dag

Paren som besöker Ikeas varuhus behöver ta många beslut tillsammans. Det tog Åkestam Holst fasta på i sin nya film.

När paren i filmen träffades såg Sverige väldugt annorlunda ut. Olof Palme var tonåring, Elvis var fortfarande okänd och det första Ikea-varuhuset hade ännu inte slagit upp portarna.

Mycket har hänt sedan dess, men parens kärlek är fortfarande lika stark.   Filmen kan ses som en hyllning till kärleken och en skildring av hur stark den kan vara.   Filmen är gjord av Åkestam Holst i samarbete med den prisbelönta regissören Tarik Sahle. Tidigare känd för filmer som "Tommy" och "Metropia".

Arbetsgrupp:
Creative Director: Andreas Ullenius
Art Director: Petra Albrektson
Copywriter: Rickard Beskow
Kundansvarig: Kjell Månsson  
Planner: Jerker Winther
Filmproducent: Leila Widgren
Produktionsledare: Anna Nolendorfs
Projektledare: Henrik Adenskog
Grafisk Formgivare: Jens Broman  

Produktionsbolag: Bacon
Regissör: Tarik Saleh
Producent: Ylva Axell

Uppdragsgivare
IKEA Sverige: Patrik Nygren-Bonnier och Maria Granath
Musik: Josefin Jinder/Nils, Tull/Victor Holmberg

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.