Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag31.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

”Instagram – klart intressant”

Publicerad: 18 Augusti 2015, 13:31

Vings marknadschef Claes Pellvik välkomnar Instagrams annonsformat.

I höst öppnas möjligheten för svenska företag att annonsera på Instagram. Researrangören Vings marknadschef Claes Pellvik applåderar nyheten.


Ämnen i artikeln:

Claes PellvikInstagramVing

I morse rapporterade Breakit att Instagrams annonsformat rullas ut i Sverige den 1 oktober. En typ av annonser som kan tänkas passa väl i det bildburna mediet är resor. Storannonsören Vings marknadschef Claes Pellvik tror att det kan passa väl in i deras mediemix.
– Vi har en väldigt visuell produkt och kan utforma ett material som kan vara inspirerande och relevant i flödet. Så vi är positiva till det och tycker att det är klart intressant. Men som alltid måste produkten vara utformad på ett intelligent sätt så att det inte blir störande och irrelevant, säger han.

Claes Pellvik ger ett aktuellt exempel på hur det kan appliceras.
– Man kan tänka sig en annons med ett inbäddat videoklipp för vårt nya resmål till Karibien. Att skjuta ut det på höstkanten till en relevant målgrupp som är resesunga behöver inte vara helt fel.

Vad blir det som får stryka på foten?
– Vi får ju inte en större budget för att Instagram börjar sälja annonser. Men vår mediemix är kontinuerligt under revison. Det är ingen hemlighet att en kanal som Youtube får en substantiell del av vår medieinvestering på bekostnad av linjär tv och print som får mindre del av kakan. Vi omfördelar baserat på resultaten för att få bäst utväxling.

En fördel med Instagrams annonser är de kommer ha en köpknapp vilket potentiellt sett gör det enkelt för företag att konvertera exponeringar till köp. Men för Vings del handlar det i första hand om att inspirera, vilket i ett senare led skapar försäljning.
– Att det blir lätt att konvertera är kanske mer relevant för en klädkedja. Då kan användarna klicka hem ett plagg till fredagsfesten. För oss är sociala medier viktiga för att inspirera och att ge information om tänkbara resmål. Resan kan mycket väl börja på Instagram men jag är inte säker på att den stora konverteringen kommer att ske där. Det är viktigt för oss att vara på hugget och testa nya saker. Om det kommer att gå bra och passa in kan man inte veta på förhand.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Claes PellvikInstagramVing

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.