Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Medieval
Publicerad: 3 juni 2015, 11:58
Exempel på hur de nya Instagram-annonserna kan se ut.
Instagram har tidigare låtit en utvald skara företag i USA testa deras annonsprodukter. Nu öppnar de upp för alla att synas, och lanserar samtidigt en köpknapp som gör det enklare för e-handlare, skriver Adweek.
Instagram har av många betraktats som en potentiellt sett perfekt kanal för e-handel. Detta eftersom användarna kan bläddra igenom bilder, och i fall de blir sugna på någon produkt ska kunna ha möjligheten att köpa varan med några få enkla klick.
Med deras nya annonsformat som bygger på teknik från ägaren Facebook kan Instagram nu erbjuda annonsörer en köpknapp i anslutning till deras bilder. Valen som finns från start är Shop Now, Book Now, Download, Learn More och Sign Up. Genom att trycka på dessa ska användarna enkelt slussas vidare till en sida där köpet sedan kan genomföras.
Annonser på Instagram lanserades redan hösten 2013. Men då bara i USA och till ett antal utvalda företag. Orsaken var att de ville testa hur användarna reagerade på att annonser från företag som de inte följer dyker upp i deras flöden.
Nu väljer Instagram att öppna upp för fler att synas, skriver Adweek. Med hjälp av Facebooks teknik kan annonsörerna målgruppstyra sina annonser genom en rad parametrar.
Fredrik Thambert