Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag08.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Instagram på väg mot att bli en storspelare inom mobilreklam

Publicerad: 5 Augusti 2015, 08:40

Nu har Instagram öppnat upp sitt API för annonsörer. De närmaste åren väntas tjänsten bli en av de största plattformarna för mobil annonsering.


Ämnen i artikeln:

InstagramFacebookMobil

Resumé har tidigare rapporterat att Instagram har öppnat upp för annonsörer i ett flertal länder. Detta efter att under en längre tid ha testat och tagit fram nya annonsformat som passar bilddelningstjänsten. Bland annat en köpknapp som gör det enklare att handla direkt genom annonserna.

Nu har Instagram rullat ut sitt reklam-API (application programming interface) vilket Business Insider beskriver som ett stort steg mot att bli den ledande plattformen för mobil annonsering. Med hjälp av Facebooks teknik får annonsörer stora möjligheter att målstyra sina kampanjer och få siffror på vilken effekt som deras insatser får.

Att Instagram kommer att växa kraftigt spår de flesta externa bedömare. Emarketer har tidigare uppskattat att plattformen kommer att dra in 595 miljoner dollar (drygt fem miljader kronor) i annonsintäkter bara i år. År 2017 tror de att Instagram har gått om jättar som Google och Twitter vad gäller mobil displayannonsering.

Enligt Bank of America Merrill Lynchs bedömning kommer Instagram att ha annonsintäkter på en miljard dollar (motsvarande nästan nio miljarder kronor) år 2017

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

InstagramFacebookMobil

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.