Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Instagrams ”Tiktok-utmanare” har inga annonsmöjligheter

Publicerad: 6 Augusti 2020, 08:17

Foto: Pressbild.

Den nya funktionen Reels, som låter användare göra 15-sekundervideos precis som Tiktok, lämnar annonsörerna helt lottlösa – än så länge i alla fall.


Ämnen i artikeln:

InstagramTikTok

Det börjar bli tradition nu. Att sociala medier kopierar varandras funktioner. Och det är precis det som har hänt nu – igen. Under gårdagen stod det klart att Instagram nu släpper funktionen Reels, i USA och på femtio andra marknader, däribland Sverige. I 15-sekundersvideos ska man kunna redigera klippet med specialeffekter och musik.

Men marknadschefer som är sugna på att haka på den nya funktionen får vänta. För tillfället finns det inga annonsformat att köpa på Reels – kanske för att i ett inledande stadium locka dit publiken först. Influencers och annonsörer kan inte heller boosta sina videor eller få dem att synas i ”featured”-fliken. Det finns inte heller några ”betalt samarbete med”-märkningar att använda för influencers, till skillnad från det vanliga flödet på Instagram.

Den marknadschef som vill använda den nya funktionen för innehåll går också lottlös. Musiken som man kan lägga på 15-sekundersklippen går nämligen inte att använda för företagskonton på grund av restriktioner i licensen.

Men om vi känner Instagram och Facebook rätt så kommer det högst sannolikt att fyllas på med annonsmöjligheter längre fram.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

InstagramTikTok

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.