Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medieval

Interfloras nakna rumpa blev för mycket för Facebook: ”Besvikna”

Publicerad: 2 februari 2017, 13:49

Blomsterjätten ville sprida sin reklamfilm inför Alla hjärtans dag, men fick kalla handen av Facebook. Nu måste marknadsavdelningen lägga om strategin.


I Interfloras film ses en man som vill överraska sin partner på Alla hjärtans dag. Kombinerat med konventionella symboler som tända värmeljus, pappershjärtan och mysig musik kastar han kläderna smörjer in kroppen i olja trär på sig gittaren och en vit cowboyhatt. När flickvännens familj möter synen av den nakne mannen blir stämningen konstig. I filmens slutkläm ser man mannens nakna rumpa med budskapet "Skicka en blomma i stället".



I tisdags lade Interflora upp filmen på sin Facebooksida. När de skulle köpa spridning plockades filmen bort. Med två veckor kvar till högtiden måste Interfloras marknadschef Aleandra Wahlqvist tänka om:

– Vår tanke var att göra en kul film inför Alla hjärtans dag, men tydligen har vi gått över gränsen eftersom den innehåller bar hud. Den blev stoppad helt enkelt. Facebook har en väldigt restriktiv policy för innehållet.

Hade ni någonstans räknat med det här?
– Nej, faktiskt inte. Vi är besvikna och väntar nu på att få besked av Facebook. Vi gjorde en snällare version, men den gick inte heller igenom för att köpa spridning.

Den nakna mannen har enligt marknadschefen en koppling till Interfloras logotyp med ett naket blomsterbud på språng och företaget har tidigare använt sig av nakna män i sina reklamfilmer. I dagsläget ligger den första versionen av filmen kvar på företagets hemsida och på Youtube, medan den snällare ligger kvar på Facebook, men utan att företaget kan köpa räckvidd för den inför den 14 februari.

– Det här är årets kanske viktigaste dag för oss och Facebook är ett väldigt bra sätt att få spridning mot vår målgrupp. Vi hoppas att det löser sig.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.