Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag12.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Investerare sätter tryck på Netflix – ”dags att börja med reklam”

Publicerad: 21 Januari 2020, 13:39

Kommer Netflix att börja erbjuda en billigare variant som finansieras av annonser? Nu uttrycker en av investerarna att streamingtjänsten borde se över affärsmodellen.


Ämnen i artikeln:

NetflixStreaming

Streamingtjänsten Netflix har trots att frågan frekvent har lyfts kunnat stå emot lobbande från investerare och analytiker och behållit tjänsten som reklamfri. Nu kommer påtryckningar från Ulrike Hoffmann-Burchardi som är ansvarig för portföljen hos investmentbolaget Tudor Investment Corp.

Enligt sajten Barron's kom uttalandet vid techkonferensen DLD i München på söndagen. Argumentet som hon framhåller är att en stor del av användarna fortfarande betalar för linjär-tv. Hon beräknar att siffran för linjär-tv-marknaden kommer att landa kring 22 miljarder dollar under 2019, varav 19 miljarder kommer från abbonenenter och tre miljarder i streamade reklamintäkter.

Hon framhäver att lanseringen Apples (AAPL) och Walt Disneys (DIS) streamingtjänster tillsammans med de kommande lanseringarna från HBO Max, AT&T (T) och Peacock från Comcast (CMCSA) kommer att förändra konkurrensläget ordentligt och kommer försvåra Netflix möjligheter att behålla sin marknadsandel på den amerikanska marknaden. Förändringar som kommer pressa Netflix att ta fam en reklamfinansierad version.

Tudor är en förhållandevis liten investerare i Netflix.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

NetflixStreaming

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.