Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medieval

Investeringarna backade trots OS

Publicerad: 6 September 2016, 07:27

MTG TV gynnades av att sända OS.

Foto: Pressbild

OS-yran uteblev. Åtminstone bland annonsörerna. Augusti månad blev sämre än i fjol, visar siffror från Mediebyråbarometern.


Ämnen i artikeln:

ReklamkampanjSveriges MediebyråerOS 2016MedieinvesteringarMTGOS i Rio

I augusti sjönk medieinvesteringarna gjorda via medlemmarna i Sveriges Mediebyråer med 7,7 procent jämfört med 2015. Totalt förmedlades omkring en miljard kronor.
– Det är uppenbart att OS i Rio inte har gynnat medieinvesteringarna i stort; flera annonsörer har sannolikt avvaktat med sina kampanjer tills OS har avslutats. Dock kan vi se att några mediekanaler troligen har gynnats av OS däribland kvällspress, som tappar mindre än tidigare månader – endast 6,6 procent, säger Jochum Forsell, vice vd IUM i en kommentar.

Tv som helhet tappade 5,2 procent av investeringarna jämfört med augusti förra året.
– Här kan vi dock se stora förflyttningar inom TV-mediet; MTG har tagit en betydligt större andel av TV-investeringarna i augusti, medan TV4-gruppen och DNS tappar stora andelar, enligt Jochum Forsell.

De mediekategorier som backade mest under augusti 2016 var DR/Annonsblad, radio och dagspress storstad. Medierna som klarade sig bäst var internet, utomhus/trafikreklam och landsortspress.
– Mediemarknaden går fortsatt starkt ackumulerat och högkonjunkturen håller i sig. Augusti är sannolikt bara ett hack i skivan, påverkat av OS och en kraftsamling inför hösten. Det är mycket troligt att september återigen pekar uppåt, kommenterar Staffan Slörner, vd på Sveriges Mediebyråer.

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev