Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

tisdag18.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Investeringarna i digitala medier exploderar

Publicerad: 25 augusti 2015, 10:51

470 miljoner kronor – så mycket mer investerades i digitala medier under det andra kvartalet jämfört med 2014.

Foto: Colourbox.

IRM:s mätning av det andra kvartalet har presenterats. Den visar en stark digital tillväxt medan print tappar mer än väntat.


Ämnen i artikeln:

DigitaltDigitala kanalerIRM

Reklammarknaden som helhet ökade med 0,8 procent under det andra kvartalet 2015 jämfört med fjolåret enligt IRM. Det betyder att 8,4 miljarder kronor investerades.

Allra bäst gick det för de digitala medierna som har fått ett tillskott på 470 miljoner kronor jämfört med andra kvartalet 2014. Det kompenserar för det tapp som flera andra kanaler visar.

Sämst gick det för de tryckta medierna vars ras har accelererats. Under årets första sex månader har de tappat 13,7 procent av investeringarna. IRM trodde tidigare att fallet skulle bromsas i år. Istället har det blivit tvärtom.

– Vi kan konstatera att det är ett fortsatt tyngre fall för den tryckta dagspressen. Att vi inte ser en avtagande trend ännu kan bero på att dagspressen varit så pass dominant på vår marknad. Det utesluter dock inte att den internationella trenden med avtagande tapp kommer att gälla även Sverige, men vår stora svacka ser ut att bli längre, säger Madeleine Thor, vd på IRM i en kommentar.

Utomhus, butiksmedia, bio och radio är andra medieslag som har haft en positivi tillväxt hittills i år.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

DigitaltDigitala kanalerIRM

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.