Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag02.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

IQ lanserar fyllebot för festande studenter

Publicerad: 27 September 2017, 12:32

Studenter är en målgrupp som konsumerar mycket alkohol. IQ vill hjälpa dem att dricka smartare med hjälp av en chattbot i Facebook Messenger.


Ämnen i artikeln:

ScreamFacebook MessengerIQ

Studietiden är för många förknippad med fylla och fest. Enligt rapporten "Berusningsdrickande i studentlivet" som IQ släppte i maj 2017 hade knappt 3 av 4 av de undersökta studenterna alkoholvanor som innebar risk för fysiska, psykiska eller sociala skador.

Det här vill organisationen ändra på. Därför lanserar de festboten "Bottler" som hjälper användaren att dricka en lagom mängd under kvällen.
– Att det förekommer en hel del alkohol inom studentlivet är ingen hemlighet. En hög alkoholkonsumtion under studietiden kan leda till mängd olika problem, både på kort och lång sikt. Med Bottler vill vi på ett helt nytt sätt få studenter att reflektera över sin alkoholkonsumtion och samtidigt erbjuda ett verktyg som gör deras festande både smartare och roligare, säger Anna Kervall, tf vd på IQ, i ett pressmeddelande.

Bottler kan hittas i Facebook Messenger och lanseras i sociala medier, via olika influencer-samarbeten och på studentsajterna Studentkortet.se och Mecenat.com. Byrån som ligger bakom är Edelman Deportivo i samarbete med We Are Yours och Scream.
– Bottler är inte bara en chatbot i vågen av alla andra chatbotar. Det finns en spänning i hur social teknik faktiskt kan hjälpa studenter genom studietiden. Genom Bottler blir också IQ medbjudna på festen, som ett smart och socialt stöd för den som vill ta lite bättre hand om sig själv. Vi är jätteglada och stolta över att kunna lansera Bottler tillsammans med IQ i dag, säger Elin Thunblom, projektledare på Edelman Deportivo.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

ScreamFacebook MessengerIQ

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.