Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medieval

IRM: Native omsätter 100 Mkr

Publicerad: 19 april 2016, 12:05

För första gången mäter IRM native-annonseringen i Sverige. I fjol omsatte marknaden 100 miljoner kronor, enligt deras beräkningar.


Varje år mäter Institutet för Reklam- och Mediestatistik hur mycket de totala reklaminvesteringarna uppgår till. Det kallas poulärt för "Stora Reklamkakan". Under 2015 uppgick denna till 68.3 miljarder kronor. Det är en ökning med 1,9 procent jämfört med året innan.

Största område blev "digital reklam" som stod för 19 procent av de totala investeringarna, följt av produktion och sponsring (Se hela kakan nedan).

Nytt för 2015 är att IRM mäter native-annonser. Trots hajpen kring området låg omsättning kring blygsamma 100 miljoner kronor.
– Det är positivt att vi nu kunnat genomföra den första mätningen av native marknaden i Sverige. Det är ett område som är väldigt intressant för medie-Sverige, och till att börja med avser vi följa utvecklingen på årsbasis, kommenterar Madeleine Thor, vd på IRM.

IRM gör även en skattning av annonseringen i sociala nätverk. Denna omsatte cirka 800 miljoner kronor, hävdar de.
– Vi kan konstatera att de sociala nätverken växer snabbt, och så sker på framförallt mobila plattformar.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.