Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medieval

Jämställdhetssymbolen "Fearless girl" blev slagträ mot vapenindustrin

Publicerad: 7 november 2018, 09:42

I förra veckan förvandlades den hyllade statyn Fearless Girl till #FearfulGirl – för att uppmärksamma allmänheten om väpnat våld.


Ämnen i artikeln:

Fearless GirlReklam

Manuel och Patricia Oliver är föräldrar till Joaquin Oliver, elev vid Marjory Stoneman Douglas High School, som sköts till döds i en skolskjutning. För en tid sedan gick de ihop med organisationen Change the Ref, som arbetar för en hårdare lagstiftning kring vapenkontroll i USA för att sätta ljus på frågan.

Under förra fredagen klädde organsiationen  statyn "The fearless girl" i en skottsäker väst. Statyn, som var en kampanj från McCann New York för att driva jämställdhetsfrågan i finansbranschen, restes under Internationella kvinnodagen den 8 mars 2017 och prisades med fyra Grand Prix i Cannes Lions samma år, blev för en kort tid "fearful girl".

Enligt Adweek visste organisationen inte i fall de skulle straffas för tilltaget när de twittrade ut en bild på  #FearfulGirl klockan åtta på fredagsmorgonen med budskapet: "She can't be fearless if she's afraid to go to school."

Med i initativet var också Fight Gunfire With Fire ett kreatörsdrivet team som grundades tidigare i år av MullenLowe och The One Club for Creativity som uppmanar reklamstudenter att bidra med idéer för att lyfta problematiken kring väpnat våld.

I fallet med #FearfulGirl var det just tre studenter tillika praktikanter på MullenLowe som kom på konceptet vilket är det första resultatet sedan Fight Gunfire With Fire-initiativet togs fram.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Fearless GirlReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News