Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Medieval
Publicerad: 7 november 2018, 09:42
I förra veckan förvandlades den hyllade statyn Fearless Girl till #FearfulGirl – för att uppmärksamma allmänheten om väpnat våld.
Manuel och Patricia Oliver är föräldrar till Joaquin Oliver, elev vid Marjory Stoneman Douglas High School, som sköts till döds i en skolskjutning. För en tid sedan gick de ihop med organisationen Change the Ref, som arbetar för en hårdare lagstiftning kring vapenkontroll i USA för att sätta ljus på frågan.
Under förra fredagen klädde organsiationen statyn "The fearless girl" i en skottsäker väst. Statyn, som var en kampanj från McCann New York för att driva jämställdhetsfrågan i finansbranschen, restes under Internationella kvinnodagen den 8 mars 2017 och prisades med fyra Grand Prix i Cannes Lions samma år, blev för en kort tid "fearful girl".
Enligt Adweek visste organisationen inte i fall de skulle straffas för tilltaget när de twittrade ut en bild på #FearfulGirl klockan åtta på fredagsmorgonen med budskapet: "She can't be fearless if she's afraid to go to school."
Med i initativet var också Fight Gunfire With Fire ett kreatörsdrivet team som grundades tidigare i år av MullenLowe och The One Club for Creativity som uppmanar reklamstudenter att bidra med idéer för att lyfta problematiken kring väpnat våld.
I fallet med #FearfulGirl var det just tre studenter tillika praktikanter på MullenLowe som kom på konceptet vilket är det första resultatet sedan Fight Gunfire With Fire-initiativet togs fram.