Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Medieval
Publicerad: 11 november 2013, 13:14
Foto: Skärmdump Twitter.
SF:s rikskampanj för ”Mig äger ingen”, där Mikael Persbrandt spelar huvudrollen har roat i sociala medier. Anledningen är att toppen av reklamtavlan blir till en förlängning av affischen och gör att skådespelaren får alla möjliga varianter av huvudbonader.
– Jag skulle vilja säga att det är olyckligt, men jag kan förstå att det har blivit en humoristisk vinkel på det hela, säger Carina Herly, pr- och kommunikationschef på JC Decaux.
”Mig äger ingen” är baserad på Åsa Linderborgs bok och gick upp på biografer över hela landet i fredags.
SF har kört en rikstäckande kampanj inför premiären under förra veckan.
Det finns bara ett problem.
Toppen av reklamtavlan har fungerat som en förlängning av affischen vid vissa ytor, vilket gjort att Mikael Persbrandt ser ut att ha olika huvudbonader.
Kampanjen omfattar 1 250 ytor i landet i så kallat fullscreen-format – det vill säga affischen sträcker sig runt i 360 grader.
SF:s inhousebyrå har producerat själva affischen, medan JC Decaux har placerat ut densamma. Reaktionerna har inte låtit vänta på sig i sociala medier.
Vissa drar paralleller med mongolhärskaren Djingis Khan, andra med en riddare.
– Vi har 8 000-9 000 ytor över hela landet. Jag har svårt att kommentera om någon enstaka leder till en diskussion i sociala medier, säger Carina Herly.
Hon uppger också att kunden är ytterst nöjd med kampanjen.
Karl-Johan Byttner