Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medieval

Jubel för utomhus-bolagen

Publicerad: 14 april 2015, 07:12

Utomhusreklamen står stark.

Medieinvesteringarna backade något i mars månad. Men utomhusreklam bryter trenden och går starkt framåt. Också internet- och bioreklam ökade, enligt Mediebyråbarometern.


Under mars månad förmedla Sveriges mediebyråers medlemmar drygt 1,4 miljarder kronor. Det är 2,1 procent sämre än samma månad i fjol, men tappet sker mot bakgrund av att mars 2014 var den starkaste månaden någonsin i Mediebyråbarometerns historia.

I år var mediekategorin bio den som ökade mest i mars - plus 21,8 procent. Strax där efter kommer utomhus med en ökning på 21,7 procent och internet vars tillväxt landade på 16,5 procent.
– Utomhusmediet uppvisar återigen stark positiv tillväxt och det är uppenbart att annonsörer och byråer i allt större utsträckning använder utomhus för bred masskommunikation, säger Staffan Slörner, vd Sveriges Mediebyråer, i en kommentar.

För printkategorierna fortsätter kräftgången. Kvällspress gick sämst och tappade nästan 33 procent av intäkterna i mars jämfört med samma månad i fjol. Men även de övriga tryckta medierna minskade.

TV, som är det största medieslaget i Mediebyråbarometern, fortsätter sitt tapp. I mars blev minskningen 7,6 procent.
– Med tanke på de kraftiga prishöjningar som slog igenom i mars är de minskade medieinvesteringarna i TV mycket överraskande. Trots att bruttopriserna höjdes med +16-30 procent minskar medieinvesteringarna i kategorin. Detta kan bara delvis förklaras med lägre utbud - antingen råder väsentligt lägre efterfrågan än tidigare, eller så har TV-stationerna inte fått igenom sina prisökningar i årsförhandlingarna, kommenterar Jochum Forsell, vice vd IUM.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.