Medieval
Kampanjen som gav försäljnings-boom åt Interflora
Publicerad: 7 oktober 2015, 12:31
Kampanjen på centralen blev en framgång.
I somras lanserade Interflora reklamkonceptet "The Flower Effect" tillsammans med reklambyrån Volt. Nu visar det sig att satsningen har gett effekt.
FT
Fredrik Thambert
September är vanligtvis en seg månad för blomsterbranschen. Men Interflora lyckades ändå slå till en tillväxt på 15 procent jämfört med samma månad i fjol. Det betyder att de lyckades slå tillväxtrekord under en enskild månad. Förklaringen ligger i deras reklamkoncept, enligt marknadschefen Miriam Ouçama Lindberg.
– Vi är jätteglada att kunna konstatera att september blev en riktig försäljningsboom när det gäller förmedling av blommor. Vi har genom olika insatser lyckats skapa relevans hos konsumenten och på så sätt även lockat nya målgrupper till Interflora. Vi ser att vårt nya kommunikationskoncept i kombination med tillgänglighet i olika digitala plattformar är nyckeln, säger hon.
I augusti toppades kampanjen med ett event på Stockholms centralstation där förbipasserande kunde plocka med sig blommor att ge bort. Det bidrog till att öka intresset och ge kedjan bra pr.
– Vårt event på centralen blev väldigt lyckat främst beroende på att vi var relevanta både i tid och plats, kommenterar Miriam Ouçama Lindberg.
Kampanjerna har gjorts av Interfloras reklambyrå Volt i samarbete med mediebyrån Scream.