Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Kampanjen som gav försäljnings-boom åt Interflora

Publicerad: 7 Oktober 2015, 12:31

Kampanjen på centralen blev en framgång.

I somras lanserade Interflora reklamkonceptet "The Flower Effect" tillsammans med reklambyrån Volt. Nu visar det sig att satsningen har gett effekt.


Ämnen i artikeln:

VoltreklamkampanjerInterfloraScream

September är vanligtvis en seg månad för blomsterbranschen. Men Interflora lyckades ändå slå till en tillväxt på 15 procent jämfört med samma månad i fjol. Det betyder att de lyckades slå tillväxtrekord under en enskild månad. Förklaringen ligger i deras reklamkoncept, enligt marknadschefen Miriam Ouçama Lindberg.

– Vi är jätteglada att kunna konstatera att september blev en riktig försäljningsboom när det gäller förmedling av blommor. Vi har genom olika insatser lyckats skapa relevans hos konsumenten och på så sätt även lockat nya målgrupper till Interflora. Vi ser att vårt nya kommunikationskoncept i kombination med tillgänglighet i olika digitala plattformar är nyckeln, säger hon.

I augusti toppades kampanjen med ett event på Stockholms centralstation där förbipasserande kunde plocka med sig blommor att ge bort. Det bidrog till att öka intresset och ge kedjan bra pr.

– Vårt event på centralen blev väldigt lyckat främst beroende på att vi var relevanta både i tid och plats, kommenterar Miriam Ouçama Lindberg.

Kampanjerna har gjorts av Interfloras reklambyrå Volt i samarbete med mediebyrån Scream.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.