Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag29.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Kampanjkrocken i tunnelbanan

Publicerad: 9 September 2015, 11:49

Dressmann och Gants kampanjer i Stockholms tunnelbana (Bilden är ett montage)

Foto: Johan Larsson

Bilderna är svartvita, manéret avskalat och både copytext och avsändare befinner sig på samma höjd i affischerna. Gant och Dressmanns utomhuskampanjer hänger sida vid sida i Stockholms tunnelbana.


Ämnen i artikeln:

DressmannGantReklamkampanjBETCreklamkampanjerForsman & Bodenfors

Resumé har tidigare uppmärksammat både Forsman & Bodenfors kampanj för Dressmann och franska BETC:s nya reklamkoncept för Gant. För tunnelbaneresenärerna kan kampanjerna skapa förvirring.

Med svartvita fotografier på avskalad vit yta, rubriker på samma höjd och avsändare likaså är kampanjerna slående lika i sin ton.

Johan Larsson, marknadsföringskonsult på Allvar Reklambyrå är en av de som uppmärksammat kampanjkrocken:

"Vad är sannolikheten? Dressman och Gant bestämmer sig för svartvita bilder och lite avskalad enkelhet samma vecka och hamnar bredvid varandra i tunnelbanan.", skriver han i ett inlägg i Facebook-gruppen "Reklamsnack".

Forsman & Bodenfors projektledare Viktoria Wallner som varit med att ta fram underkläderkampanjen för Dressmann berättar att det hela är en slump.

– Det är ett intressant sammanträffande. Jag kan bara säga att jag tycker att de har gjort en väldigt snygg kampanj i alla kanaler, säger hon till Resumé.

Affischerna har samma manér, sitter sida vid sidan och texterna sitter på samma höjd. Finns det en risk att konsumenterna blandar samman kampanjerna?
– Jag kan inte tala för hur folk tolkar kampanjerna, men jag tror inte att risken är särskilt stor. Det handlar trots allt om två väldigt separata varumärken. Det är helt enkelt bara en intressant tillfällighet. Sedan är det ju Filip Nilsson (executive creative director på BETC och tidigare på Forsman & Bodenfors reds. anm.) som tidigare var hos oss som ligger bakom kampanjen. Det är kanske mer en fråga om bra smak, enligt mig, som gör att det ser ut så här.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.