Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medieval

Kändisarna som ska lyfta hjärtforskningen

Publicerad: 6 mars 2014, 14:41

Björn Skifs i Hjärt- Lungfondens kampanj

I en rad nya reklamfilmer för Hjärt- Lungfonden kommer världens största hjärt-lung-studie lyftas med hjälp av 28 kända ansikten.


Ämnen i artikeln:

Hjärt-Lungfonden

Hjärt-Lungfonden 110-årsjubilerar med ett upprop kring starten av världens största hjärt- lungstudie, SCAPIS.

Budskapet som de 28 kändisarna har, är att forskarnas arbete tack vare Sveriges alla givare leder till många livsavgörande genombrott i hjärtforskningen.

– För 110 år sedan startade vi kampen mot tuberkulos. Med SCAPIS lägger vi nu grunden för nya, revolutionerande forskningsgenombrott inom hjärta, kärl och lungor, säger Staffan Josephson, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden.

Hjärt-Lungfondens 110-årsjubileum kommer att synas på olika sätt under året. Med start den 7 mars kommer Björn Skifs, Stina Ekblad och en rad andra kända ansikten att synas i reklamfilmer på TV4 och i printannonser i dags- och landsortspress samt i magasin.

– Min far fick sexton extra levnadsår efter att ha överlevt en hjärtinfarkt. Därför betyder hjärtforskningen mycket för mig, säger Björn Skifs.

Visionen med forskningsstudien SCAPIS är att med ett enkelt blodprov kunna avgöra vem som riskerar att drabbas av sjukdom i hjärta, kärl eller lungor. Därmed skapas helt nya möjligheter att förebygga och behandla sjukdomarna.

Se filmerna här nedan.

Medverkande i Hjärt-Lungfondens jubileumsfilmer:
Marie Richardson, Helge Skoog, Blossom Tainton, Markus Aujalay, Stina Ekblad, Anneli Alhanko, Kjerstin Dellert, Anders Ekborg, Lasse Bengtsson, Tomas Bolme, Amelia Adamo, Björn Skifs, Mona Malm, Eva Persson, Karin Falck, Claes Månsson, Joakim Geigert, Björn Granath, Arne Hegerfors, Björn Hellberg, Sven Wollter, Meta Velander, Christer Ulfbåge, KG Hammar, Ann-Louise Hansson, Lars Adaktusson, Patricia Tudor Sandahl och Kjell Bergqvist.

Arbetsgrupp
Reklambyrå: Senioragency, Håkan Vitestam
Mediebyrå: SGB Media, Sven Boström
Beställare Hjärt-Lungfonden: Insamlings- och marknadschef, biträdande generalsekreterare Kristina Sparreljung
Projektledare Hjärt-Lungfonden: Anna Fredholm
Producent: Hadis Jabbari
Regissör: Jonas Overton
Produktionsledare: Mari Sandström
Studiokontakt Filmhuset: Tove Eurenius
Fotograf: Johan Philips
DIT: Fredrik Sondén
Ljudtekniker: Eddie Boschek
Smink: Therese Sandersson

Krister Berntsson

Ämnen i artikeln:

Hjärt-Lungfonden

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.