Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag29.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Kapar rekordägget på Instagram inför Super Bowl

Publicerad: 2 Februari 2019, 08:09

Streamingtjänsten Hulu blir den första att köpa sponsorskap knutet till ägget som slog rekord på Instagram. Ingen vet hur mycket bolaget har betalat för att boosta sitt livesporterbjudande inför Super Bowl.


Ämnen i artikeln:

HuluInstagramSuper Bowl

Världens mest älskade ägg blev en global snackis för några veckor sedan då inlägget slog Kylie Jenners rekord på Instagram som den mest gillade bilden någonsin. Allt som behövdes var att pusha ut det enkla budskapet: "Let's set a world record together and get the most liked post on Instagram" (för att få ett engagemang som kanske inte varit helt gratis...). I dagsläget har inlägget, som publicerades den 4 januari nära 52 miljoner gilla-markeringar.

Nu kommer nästa steg som delvis tar udden av den mystik som ägget skapade när det öväntat steg upp på Instagramtronen. Sedan den 18 januari har kontot @world_record_egg publicerat tre inlägg som visar hur ägget stegvis börjar kläckas.

På fredagen rapporterade flera amerikanska medier om hur kontot hade postat en bild där sömmarna som pryder en amerikansk fotboll pressas ut genom äggskalet där streamingbolaget Hulu tillkännager "Väntan är över. Allt kommer att avslöjas på söndag under Super Bowl. Se det först, bara på @hulu".

Visa det här inlägget på Instagram The wait is over 😅 All will be revealed this Sunday following the Super Bowl 👀 Watch it first, only on @hulu. #EggGang #WeGotThis #TalkingEgg Ett inlägg delat av EGG GANG 🌍 (@world_record_egg) 1 Feb 2019 kl. 4:24 PST

Samtidigt har beskrivningen i Hulus Instagramkonto ändrats till budskapet "Get crackin" följt av en äggemoji. Streamingbolaget har också twittrat med hashtaggen #EggGang.

Talespersoner från Hulu har valt att inte komma med några ytterligare kommentarer kring avtalet med rekordinlägget, men det är inte otänkbart att teasern har koppling till de 30 sekunders reklamutrymme som Hulu har köpt under Super Bowl. En film som ännu inte är släppt. Det är högst troligt att inlägget är kopplat till Hulu:s live-sport-erbjudande

Sett till hur viralt ägget har blivit har det spekulerats kring att Hulu har betalat uppemot 10 miljoner dollar för sponsorskapet, men branschkännare som Campaign har pratat med menar att den siffran är kraftigt överdriven.

Tidigare i veckan rapporterade The Atlantic att en organisation ville köpa plats hos världens mest engagerande Instagramkonto för att attackera Donald Trump.

I en intervju med SVT från den 14 januari berättade en person bosatt i London som sade sig ligga bakom inlägget om motiven bakom postningen.

– Jag tänkte att det skulle kunna vara ett intressant experiment att försöka krossa rekordet med något så simpelt som möjligt. Det här gjorde att jag beslutade mig för att köra med ett ägg. Jag antar att det också är en gliring till dagens kändiskultur och hur lättknäckt den är.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

HuluInstagramSuper Bowl

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.