Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medieval

KFC tog över festivalscenen – tog död på stämningen

Publicerad: 1 april 2019, 13:19

KFC och varumärkesbäraren Colonel Sanders tog oväntat över Technofestivalen Ultra i helgen. Ett oväntat medieval. Att döma av reaktionerna kanske aktiveringen av sponsorskapet inte kändes helt autentisk.


Var det framtiden för sponsorskapsaktivering som festivalbesökarna av Ultra Festival 2019 bevittnade i fredags?


Plötsligt var KFC:s grundare och maskot Colonel Sanders dj i flera minuter i ett stunt som skulle kunna varit ett aprilskämt eller en scen i en dystopisk satir över den kommersialiserade samtiden. Dj:n Deadmau5 stod och fistpumpade med en stor hjälp på huvudet föreställande reklamfigurens ansikte. I fonden rullade budskap som "Finger licki'n good". Den tillfällige dj:n utbrast också i fraser som "any of y'all hungry for some beats?" inför en publik som väntade på akter artisten Tiësto.

I en tweet inför stuntet förklarade KFC att Colonel Sanders alltid har varit en stor fan av elektronisk musik. Reaktionerna har varit minst sagt ljumma. Fetsivalen har kallats "Fyre Festival 2".

Även i musikindustrin har kritiken varit hård. Marshmello som gick på scenen kort efter KFC-maskoten framhävde att andra, riktiga dj:s borde fått chansen i stället.

— I'm Gary (@noyokono) 31 mars 2019The crowd reaction... cold https://t.co/TbTNJH7nI8
— Kevin Saunderson (@kevinsaunderson) 31 mars 2019Why do ‘Techno’ Festivals pick Gimmick DJs over innovator’s @DerrickMayDay, @CarlCraignet @juanatkins? We started this scene TO UNITE regardless of race/sexuality/gender. It’s insulting to see commercial brands turn our industry inside out! I’m ULTRA dubious about it all...! #KFC pic.twitter.com/IEDOz7GVuZ

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.