Medieval
KIA-utmanaren Ocast tar in danska storkunder
Publicerad: 7 mars 2017, 15:21
Mike Radoor, vd på Ocast, och Erik Gisaeus, grundare av Ocast. Foto: Fredrik Svanberg
KIA-utmanaren knyter avtal med danska Berlingske, Politiken och Børsen samtidigt som man presenterar nya samarbeten med LRF Media, Stampen Hallpressen.
Resumé har tidigare berättat om KIA-utmanaren Ocast. Grundarna beskriver sajten som liknande KIA men med mer omfattande och detaljerad data. Nu har man knutit till sig tre av Danmarks största publicister; Berlingske, Politiken och Børsen tillsammans med svenska LRF Media, Stampen och Hallpressen.
– Vi har fått ett extremt bra gensvar från marknaden i Norden. Vi märker att publicister vill kunna visa betydligt mer än bara webbstatistik. De vill få bättre exponering för sina olika annonsprodukter och varumärken, och det kan vi erbjuda. Dessutom sparar kunderna en massa tid på att använda verktyget, säger Ocasts vd Mike Radoor.
I dagsläget har Ocast cirka 650 publicister knutna till sitt verktyg. På den svenska marknaden samarbetar man sedan tidigare med bland annat Bonnier, Schibsted, Aller och Egmont.
– Ocasts vision är att bli världens största verktyg för media. Detta genom att skapa ett verktyg som används på daglig basis från branschens alla hörn. Vi utgår från en grundplattform som vi byggt och skapar flera användningsområden inom samma plattform. Det är ingen lätt uppgift men vi är en god bit på vägen, säger Mike Radoor
Noterbart är att Schibsted fortfarande är kvar som kund hos Ocast, trots att man vid årskiftet valde att kliva ur KIA-index. Expressens chefredaktör Thomas Matsson har även han hotat med att gå ur KIA-index.